Abstract
Kapitlet præsenterer et fokuseret etnografisk studie på en skole i København, hvor vi har undersøgt elevers refleksive literacy og interkulturalitet i dansk- og engelskundervisningen. Data er fra to 8. klasser og består af klasserumsobservationer, samtaler med elever, dokumenter fra undervisning og elevpræsentationer. I kapitlet opstiller vi fire didaktiske principper, som teoretisk bygger på refleksiv literacy og interkulturalitet, og vi bruger principperne til at undersøge udskolingselevers deltagelse og deltagelsesmuligheder i danskfaget og engelskfaget og til at diskutere ligheder og forskelle mellem de to fag, samt potentielle samarbejdsmuligheder.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Sprogfag i forandring : pædagogik og praksis |
| Redaktører | Annette Søndergaard Gregersen |
| Antal sider | 20 |
| Vol/bind | 2 |
| Forlag | Samfundslitteratur |
| Publikationsdato | 2019 |
| Udgave | 3 |
| Sider | 35-54 |
| Kapitel | 2 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-593-3242-9 |
| Status | Udgivet - 2019 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Medier, kommunikation og sprog