Review i faget tysk

Kirsten Bjerre, Kirsten Oldenburg Lauta, Petra Daryai-Hansen

    Publikation: Bidrag til tidsskriftReview

    Abstract

    Dette review er en oversigt over tekster, som vi har vurderet som særligt vigtige for forståelsen af undervisning i fremmedsprogfagene – i dette tilfælde tysk. Teksterne er valgt ud fra deres relevans for sproglærere i folkeskolen. Teksterne sigter mod at dække grundlæggende, forskningsbaseret viden både om fremmedsprogstilegnelse og om fremmedsprogsundervisning.
    Grundlæggende viden for en sproglærer er, at undervisningen skal sigte mod, at eleverne får mulighed for at modtage input, producere output og indgå i interaktion med hinanden og andre. Desuden er det en forudsætning for, at eleverne udvikler sproglig præcision og korrekthed, at der sættes eksplicit fokus på sprogets formside. Undervisning i fagenes kulturdimension, kommunikative aspekter, ordforråd og grammatik skal foregå i sammenhæng. Der skal arbejdes struktureret med både ordforråd og grammatik, samtidig med at fokus på sprogets kommunikative indhold og funktion fastholdes. Taskbaseret undervisning er en tilgang til undervisning i fremmedsprog, som lader læreren arbejde integreret med både elevernes kommunikative og interkulturelle kompetencer, sproglige korrekthed og sproglige præcision. Derfor er netop den tilgang valgt som didaktisk omdrejningspunkt.
    Det har været en del af udvælgelseskriterierne, at tekster skulle være relativt korte og relativt let tilgængelige. Teksterne er overvejende på dansk - dog indgår enkelte fremmedsprogede tekster.
    Reviewet refererer væsentlige forskningsresultater fra en periode, der rækker fra vor nutid og til omkring tyve år tilbage. Disse resultater understøtter en undervisning, som skaber optimale forudsætninger for alle elevers aktive tilegnelse af kommunikative og interkulturelle kompetencer.
    Titlerne stammer primært fra fagtidsskriftet Sproglæreren og det peer-reviewede danske tidsskrift Sprogforum. Desuden er inddraget tekster på målsproget, fra fx tidsskriftet Fremdsprache Deutsch.
    Ud over de korte tekster i selve reviewet anføres til sidst i dokumentet henvisninger til enkelte længere tekster og til fagtidsskrifter. Disse kan måske indgå som inspiration til møder i fagteams.
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftFolkeskolen
    ISSN0015-5837
    StatusUdgivet - 2015

    Emneord

    • Skoler, fag og institutioner
    • fremmedsprogsundervisning
    • sprogundervisning
    • fremmedsprog
    • tysk

    Citationsformater