Abstract
Bogen handler om professionelt samarbejde i den danske folkeskole. Den er især skrevet til fagprofessionelle med ledelsesfunktioner i skoler og skoleforvaltninger, men er også relevant for pædagogisk personale, undervisere på professionshøjskolerne og andre med interesse for folkeskolen. Bogen bygger SAMFO-projektet, et forskningsprojekt som i perioden 2020-2023 undersøgte samarbejde og ledelse af samarbejde i den danske folkeskole.
Bogen giver et bredt indblik i, hvordan fagprofessionelle (lærere og pædagoger) samarbejder i folkeskolen, både formaliseret (i teams, professionelle læringsfællesskaber osv.) og uformelt, dvs. i spontant etableret samarbejde omkring pludseligt opståede problemer, hvor målet ikke nødvendigvis er at samarbejde om bedre løsninger, men om at håndtere situationer så godt som muligt. Bogen sætter fokus på, hvordan samarbejde understøttes ledelsesmæssigt.
Et af bogens vigtigste fund er, at det uformelle samarbejde ikke alene fylder meget, men også er vigtigt, fordi det er et resultat af og leverer løsninger på det pædagogiske arbejdes kompleksitet.
Bogen giver et bredt indblik i, hvordan fagprofessionelle (lærere og pædagoger) samarbejder i folkeskolen, både formaliseret (i teams, professionelle læringsfællesskaber osv.) og uformelt, dvs. i spontant etableret samarbejde omkring pludseligt opståede problemer, hvor målet ikke nødvendigvis er at samarbejde om bedre løsninger, men om at håndtere situationer så godt som muligt. Bogen sætter fokus på, hvordan samarbejde understøttes ledelsesmæssigt.
Et af bogens vigtigste fund er, at det uformelle samarbejde ikke alene fylder meget, men også er vigtigt, fordi det er et resultat af og leverer løsninger på det pædagogiske arbejdes kompleksitet.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | Dafolo |
Antal sider | 196 |
ISBN (Trykt) | 9788772343891 |
Status | Udgivet - dec. 2024 |