Samarbejde om inklusion: Et spørgsmål om skolekultur og ledelse af flerfagligt samarbejde

Mette Molbæk, Janne Hedegaard Hansen, Charlotte Riis Jensen, Maria Christina Secher Schmidt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Udviklingen af den inkluderende skole har mange steder taget udgangspunkt i de professionelles kapacitetsopbygning gennem et øget fokus på et flerfagligt samarbejde, der bl.a. retter sig mod fælles analyser og refleksioner rammesat af eksempelvis LP-modellen, professionelle læringsfællesskaber og aktionslæring. Men det er stadig en udfordring at identificere, at det netop er denne form for samarbejde, der reelt bidrager til at forskyde grænsen mellem in- og eksklusion i praksis. Denne artikel viser, at hvis samarbejdet og arbejdet med den inkluderende skole skal bevæge sig fremad, er det afgørende at understøtte en yderligere kvalificering af den undersøgende skolekultur og det flerfaglige samarbejde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLedelse i Morgen
Vol/bind6
ISSN2446-1717
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • samarbejde
  • skole
  • kultur
  • ledelse

Citationsformater