Samskrivning og mimesis: En undersøgelse af relationerne mellem elever, lærere, tekster og digital teknologi i 1. klasse

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingPh.d. afhandlingForskningpeer review

140 Downloads (Pure)

Abstract

Med en antropologisk interesse undersøges elevers hverdagspraksisser, relationer og samspil med digitale teknologier. Eleverne i afhandlingen skriver regelmæssigt på tablets i en bogskrivningsapp fra starten af 1. klasse. Afhandlingen undersøger i praksisnære mikroanalyser hvilke skrivepraksisser, der vokser frem i samspil med den digitale teknologi. Tænkerammen er en sociomateriel tilgang til literacy, hvor mennesker, teknologi og tekster betragtes som aktører på lige fod.

Afhandlingens hovedfund er, at eleverne praktiserer samskrivning ikke kun i form af samarbejde om en fælles tekst, men også i en bredere betydning, hvor eleverne på eget initiativ og med stor intensitet samarbejder, mens de skriver på hver deres tekster. Læreren får mindre betydning, mens kammeraterne og den digitale teknologi bliver medskaber af teksterne og deres indhold. Disse samskrivningspraksisser karakteriseres og uddybes i afhandlingen ved begrebet mimesis.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKbh.
ForlagAarhus Universitet
Antal sider196
StatusUdgivet - 30 apr. 2024

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning

Citationsformater