Samvær og marginalisering: Socialt samspil i skolelivet

Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

Abstract

Bogen diskuterer betydningen af den sociale dimension i folkeskolen. Via empiriske eksempler af børns interaktion illustreres det sociale liv, der leves blandt børn i folkeskolen. Gennem fokus på blandt andet sociale samværsformer, differentieringskategorier og magtrelationer vises det, hvordan skolelivet er en kamp om sociale positioner, hvor børn konstant søger muligheder for at begå sig i sociale fællesskaber, og hvordan disse sociale processer for nogle børn udvikler sig til marginaliseringsmønstre.
OriginalsprogDansk
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagHans Reitzels Forlag
Antal sider193
ISBN (Trykt)87-412-0207-4, 87-7670-070-4
StatusUdgivet - 2005
NavnSocialpædagogisk Bibliotek

Emneord

  • Socialt samvær
  • Marginaliseringsprocesser
  • Skoleliv
  • Antropologisk feltarbejde

Citationsformater