Scenariedidaktik og skolens opgavevirkelighed

Jesper Bremholm, Marie Falkesgaard Slot, Rune Hansen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen anskuer scenariebaseret didaktik med afsæt i resultater fra en kvantitativ og kvalitativ undersøgelse af elevproduktion i dansk, matematik og naturfag på tværs af klasser og fag i Danmark. Resultaterne af skolens opgavedidaktiske virkelighed peger på en række barrierer som den scenariedidaktiske bestræbelse risikerer at støde ind i ved mødet med skolens undervisning. Dette kapitel argumenterer for at opgavedidaktik som særligt opmærksomhedsfelt kan fungere som et stilladserende trin på vejen for læreres udvikling af undervisning i en scenariebaseret retning. Artiklen præsenterer opgavedidaktik som et særligt didaktisk delområde samt et bud på en opgavedidaktisk analysemodel. I artiklens midterste del præsenteres resultater og eksempler fra benævnte undersøgelse af skolens opgavedidaktiske virkelighed og afslutningsvist diskuteres det opgavedidaktiske perspektiv i forhold til realiseringen af scenariedidaktiske intentioner i skolens undervisning
OriginalsprogDansk
TitelHvad er scenariedidaktik?
RedaktørerThorkild Hanghøj, Morten Misfeldt, Jeppe Bundsgaard, Simon Skov Fougt, Vibeke Hetmar
Antal sider29
UdgivelsesstedAarhus
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato2017
Sider170-198
ISBN (Trykt)978-87-7124-967-5
StatusUdgivet - 2017
Udgivet eksterntJa
NavnDidaktiske studier
ISSN2446-4546

Emneord

  • Skoler, fag og institutioner
  • didaktik
  • scenarie
  • scenariekompetence
  • opgavedidaktik
  • opgaver
  • elevproduktion
  • fagdidaktik
  • grundskole

Citationsformater