Abstract
Denne artikel præsenterer fund fra et afsluttet ph.d. projekt, der som det første i Danmark anvender de analytiske redskaber semantisk tæthed og semantisk tyngde fra Karl Matons Legitimation Code Theory (LCT). Begrebernes anvendelighed eksemplificeres ved at undersøge samtaler mellem lærere og elever i et dansk som andetsprogsforløb i en 5. klasses historieundervisning og det anvendte undervisningsmateriale Sat Ud. Gennem artiklen opbygges et argument for, at både undervisningsmaterialet og den observerede pædagogiske tilgang kun delvist tilgodeser elevernes faglige og sproglige udvikling, og stiller således skarpt på, om problemer med danske minoritetselever i skolen egentlig skyldes deres anderledes baggrund, som det ofte antages, eller snarere beror på den pædagogiske praksis de møder i skolens undervisning.
Bidragets oversatte titel | Semantic gravity and semantic density in 'democracy': an analysis of a combination Danish as a Second Language and History lesson in a fifth grade class |
---|---|
Originalsprog | Dansk |
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 75-85 |
Antal sider | 6 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 15 maj 2015 |
Udgivet eksternt | Ja |
Emneord
- dansk som andetsprog
- pædagogik
- didaktik