Semantisk tyngde og semantisk tæthed i demokratibegrebet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel præsenterer fund fra et afsluttet ph.d. projekt, der som det første i Danmark anvender de analytiske redskaber semantisk tæthed og semantisk tyngde fra Karl Matons Legitimation Code Theory (LCT). Begrebernes anvendelighed eksemplificeres ved at undersøge samtaler mellem lærere og elever i et dansk som andetsprogsforløb i en 5. klasses historieundervisning og det anvendte undervisningsmateriale Sat Ud. Gennem artiklen opbygges et argument for, at både undervisningsmaterialet og den observerede pædagogiske tilgang kun delvist tilgodeser elevernes faglige og sproglige udvikling, og stiller således skarpt på, om problemer med danske minoritetselever i skolen egentlig skyldes deres anderledes baggrund, som det ofte antages, eller snarere beror på den pædagogiske praksis de møder i skolens undervisning.
Bidragets oversatte titelSemantic gravity and semantic density in 'democracy': an analysis of a combination Danish as a Second Language and History lesson in a fifth grade class
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)75-85
Antal sider6
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 15 maj 2015
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • dansk som andetsprog
  • pædagogik
  • didaktik

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Semantisk tyngde og semantisk tæthed i demokratibegrebet'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater