Semantiske bølger: analytisk redskab og didaktisk princip

Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Susanne Karen Jacobsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiUndervisning

Abstract

I dette kapitel anlægger vi et sociologisk blik på pædagogisk praksis. Vores tilgang komplementerer de mere sproglige eller pædagogiske tilgange i bogens øvrige kapitler. Vi lægger ud med en case der illustrerer en vellykket pædagogisk praksis. Derefter præsenterer vi kort vores baggrund i Legitimation Code Theory samt de to begreber semantisk tyngde og semantisk tæthed som kan bruges til at analysere og forstå hvorfor casen kan kaldes vellykket. Vi runder af med at illustrere hvordan teorien også kan bruges som didaktisk planlægningsværktøj. Undervejs viser vi hvordan teorien kan anvendes på praksis, og hvordan tilgangen kan knyttes til andre tilgange i denne bog.
OriginalsprogDansk
TitelKom ind i sproget : Flersprogede elever i fagundervisningen
RedaktørerStine Kragholm Knudsen, Lone Wulff
Antal sider17
UdgivelsesstedKbh.
ForlagAkademisk Forlag
Publikationsdato2021
Udgave2
Sider73-90
Kapitel4
ISBN (Trykt)9788750053750
StatusUdgivet - 2021

Emneord

  • didaktik
  • semantiske bølger

Citationsformater