Abstract
I dette kapitel anlægger vi et sociologisk blik på pædagogisk praksis. Vores tilgang komplementerer de mere sproglige eller pædagogiske tilgange i bogens øvrige kapitler. Vi lægger ud med en case der illustrerer en vellykket pædagogisk praksis. Derefter præsenterer vi kort vores baggrund i Legitimation Code Theory samt de to begreber semantisk tyngde og semantisk tæthed som kan bruges til at analysere og forstå hvorfor casen kan kaldes vellykket. Vi runder af med at illustrere hvordan teorien også kan bruges som didaktisk planlægningsværktøj. Undervejs viser vi hvordan teorien kan anvendes på praksis, og hvordan tilgangen kan knyttes til andre tilgange i denne bog.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Kom ind i sproget : Flersprogede elever i fagundervisningen |
Redaktører | Stine Kragholm Knudsen, Lone Wulff |
Antal sider | 17 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2021 |
Udgave | 2 |
Sider | 73-90 |
Kapitel | 4 |
ISBN (Trykt) | 9788750053750 |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- didaktik
- semantiske bølger