Abstract
I denne artikel præsenteres foreløbige resultater fra et igangværende forsknings- og udviklingsprojekt om sprogpædagogiske tilgange i naturfagsundervisningen. Projektet har de sproglige udfordringer der kan optræde blandt elever i natur/teknologi-undervisningen på mellemtrinnet for øje, og udvikler undervisning der understøtter elevernes faglige forståelse og tilhørende fagsprog. Projektet tager afsæt i en socialkonstruktivistisk forståelse af elevers læring, hvor sproglige interaktioner ses som afgørende for adgang til det faglige stof. Artiklens formål er dels at introducere en analytisk tilgang, semantiske bølger fra Legitimation Code Theory (LCT), dels at vise hvordan viden om de semantiske bølger har øget de deltagende læreres opmærksomhed på tre forskellige niveauer af naturfaglig viden, som den kan se ud på mellemtrinnets N/T-undervisning. Observationer og transskriptioner af samtaler fra en 4. klasses naturfagstimer er udgangspunktet for en semantisk tyngde analyse, som fører til diskussioner om, hvordan lærernes bevidsthed om semantiske bølger ansporer til at integrere sproglige aktiviteter som en naturlig del af natur/teknologitimerne for at støtte alle elevers sproglige og faglige udvikling.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA - Matematik- og Naturfagsdidaktik |
Vol/bind | 2023 |
Udgave nummer | 3 |
Sider (fra-til) | 26-43 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - sep. 2023 |
Emneord
- naturfag
- Natur/Teknologi-undervisningen
- naturvidenskabelige fag
- videnformer
- sprog
- systemisk funktionel lingvistik
- sprogpædagogiske tilgange
- dansk som andetsprog
- semantiske bølger
- Legitimation Code Theory