Sensitive snublerier i arbejdet med køns- og seksualitetsnormer blandt unge i klubber: Et queerperspektiv på fritids- og ungdomspædagogik

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

At arbejde med køns- og seksualitetsnormer i det fritids- og ungdomspædagogiske felt kan for klubpædagoger kræve at turde kaste sig ud i noget uvist. I dette kapitel viser vi empiriske eksempler på, hvordan pædagoger reflekterer over arbejdet med køn og seksualitet, både som en del af det generelle klubarbejde og som særligt organiserede klubtilbud til LGBTQ+-unge. Kapitlet bygger på interviewmateriale med pædagogiske medarbejdere i fritids- og ungdomsklubber. Teoretisk trækker kapitlet på et queer-teoretisk perspektiv, som oversættes og gøres relevant for det fritids- og ungdomspædagogiske felt. Kapitlet bidrager med et nyt begreb om 'sensitive snublerier', som indfanger pædagogers åbenhed og interesse for at inkludere og møde alle unge som ligeværdige i klubben, men også en snublen og famlen i forhold til at kaste sig ud i en faglig praksis med fokus på køn og seksualitet.
OriginalsprogDansk
TitelFritids- og ungdomspædagogik : En grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge
RedaktørerKirsten Elisa Petersen, Christoffer Schultz
Antal sider23
ForlagUngdomsringen
Publikationsdatoapr. 2024
Sider222-245
Kapitel9
ISBN (Trykt)978-87-90742-64-5
StatusUdgivet - apr. 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • Køn
  • Seksualitet
  • Queer
  • Ungdomspædagogik
  • Ungdomsklub

Citationsformater