Abstract
At arbejde med køns- og seksualitetsnormer i det fritids- og ungdomspædagogiske felt kan for klubpædagoger kræve at turde kaste sig ud i noget uvist. I dette kapitel viser vi empiriske eksempler på, hvordan pædagoger reflekterer over arbejdet med køn og seksualitet, både som en del af det generelle klubarbejde og som særligt organiserede klubtilbud til LGBTQ+-unge. Kapitlet bygger på interviewmateriale med pædagogiske medarbejdere i fritids- og ungdomsklubber. Teoretisk trækker kapitlet på et queer-teoretisk perspektiv, som oversættes og gøres relevant for det fritids- og ungdomspædagogiske felt. Kapitlet bidrager med et nyt begreb om 'sensitive snublerier', som indfanger pædagogers åbenhed og interesse for at inkludere og møde alle unge som ligeværdige i klubben, men også en snublen og famlen i forhold til at kaste sig ud i en faglig praksis med fokus på køn og seksualitet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Fritids- og ungdomspædagogik : En grundbog i fritids- og ungdomspædagogisk arbejde med større børn og unge |
Redaktører | Kirsten Elisa Petersen, Christoffer Schultz |
Antal sider | 23 |
Forlag | Ungdomsringen |
Publikationsdato | apr. 2024 |
Sider | 222-245 |
Kapitel | 9 |
ISBN (Trykt) | 978-87-90742-64-5 |
Status | Udgivet - apr. 2024 |
Emneord
- Børn og unge
- Køn
- Seksualitet
- Queer
- Ungdomspædagogik
- Ungdomsklub