Seriøst (og) sjovt – når unge går til dans

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel belyser, hvordan grænser mellem det sjove og det seriøse reguleres og forhandles gennem danseundervisning i streetdance-stile rettet mod unge på et kommunalt dansecenter i et storbyområde i Danmark. I artiklen stilles forskningsspørgsmålet: På hvilke måde fungerer ’det sjove’ og ’det seriøse’ som disciplineringsformer i danseundervisning som pædagogisk kontekst? Og hvilke former for (u)passende deltagelsesmåder skaber dette for de unge deltagere? Empirisk tager artiklen udgangspunkt i interview- og observationsmateriale, hvor fokus er rettet mod relationer og positioneringer mellem danseinstruktører og unge deltagere. Teoretisk arbejdes der med en poststrukturalistisk tilgang til at forstå unges tilblivelsesprocesser i pædagogiske kontekster, herunder anlægges et perspektiv på streetdance-stile som gade- og ungdomskulturelle praksis- og udtryksformer.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSocial Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat
Vol/bind32
Udgave nummer161
Sider (fra-til)47-54
Antal sider8
ISSN0904-3535
StatusUdgivet - 2020

Emneord

  • ungdomskultur
  • dans
  • disciplin

Citationsformater