Abstract
Denne artikel belyser, hvordan grænser mellem det sjove og det seriøse reguleres og forhandles gennem danseundervisning i streetdance-stile rettet mod unge på et kommunalt dansecenter i et storbyområde i Danmark. I artiklen stilles forskningsspørgsmålet: På hvilke måde fungerer ’det sjove’ og ’det seriøse’ som disciplineringsformer i danseundervisning som pædagogisk kontekst? Og hvilke former for (u)passende deltagelsesmåder skaber dette for de unge deltagere? Empirisk tager artiklen udgangspunkt i interview- og observationsmateriale, hvor fokus er rettet mod relationer og positioneringer mellem danseinstruktører og unge deltagere. Teoretisk arbejdes der med en poststrukturalistisk tilgang til at forstå unges tilblivelsesprocesser i pædagogiske kontekster, herunder anlægges et perspektiv på streetdance-stile som gade- og ungdomskulturelle praksis- og udtryksformer.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Social Kritik:Tidsskrift for social analyse & debat |
Vol/bind | 32 |
Udgave nummer | 161 |
Sider (fra-til) | 47-54 |
Antal sider | 8 |
ISSN | 0904-3535 |
Status | Udgivet - 2020 |
Emneord
- ungdomskultur
- dans
- disciplin