Abstract
Artiklen analyserer gennem en konkret case, hvordan de professionelles arbejde og samarbejde får betydning for elevers mulige former for deltagelse. Analyserne viser, at de professionelle gennem deres arbejde og samarbejde opretholder den eksisterende sociale orden og den måde, hvorpå skolen som social praksis fungerer. Dermed bliver det den elev, der af de professionelle opfattes som forskellig fra de fleste elever, der skal blive i stand til at forpligte sig på fællesskabet og ikke fællesskabet, der skal forpligte sig på at blive mere tilgængelig for eleven. Artiklens pointe er, at de professionelles arbejde og samarbejde dermed ikke bidrager til at forskyde grænsen mellem inklusion og eksklusion, og skolens kapacitetsopbygning får således mere karakter af dekoration frem for innovation.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Unge Paedagoger |
Vol/bind | 2018 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 38-52 |
Antal sider | 15 |
ISSN | 0106-5386 |
Status | Udgivet - 2018 |
Emneord
- eksklusion
- inklusion
- specialpædagogik
- samarbejde