Skemaer for en nedlukket hverdag

Nana Clemensen, Karen Ida Dannesboe, Ida Wentzel Winther, Nanna Jordt Jørgensen, Dorte Kousholt

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Da institutioner og arbejdspladser lukkede ned under Covid-19-pandemien i foråret 2020, skulle børnefamilier pludselig balancere skole, arbejde og familieliv inden for hjemmets fysiske rammer. Vi opfordrede familier fra hele Danmark til at dokumentere deres hverdag under nedlukningen og interviewede dem online i deres hjem. I denne artikel undersøger vi de forskellige skemaer, forældre og børn sendte ind til os og fortalte os om, som indgange til at forstå børnefamiliers oplevelser af nedlukningen og deres forsøg på at opretholde en normal hverdag under usædvanlige forhold. Skemaerne viser, at familier ofte strukturerer og monitorerer hverdagen hjemme ud fra skolen og arbejdspladsens logikker. Vores materiale giver desuden indblik i forældre og børns indbyrdes forhandlinger og oplevelser af, at den stramme strukturering både synes nødvendig og umulig og kan give anledning til refleksioner over andre måder at leve familieliv på.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Paedagogisk Tidsskrift
Vol/bind2021
Udgave nummer2
Sider (fra-til)9-30
Antal sider22
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 28 jun. 2021

Emneord

  • Børn og unge
  • familieliv

Citationsformater