Abstract
Da institutioner og arbejdspladser lukkede ned under Covid-19-pandemien i foråret 2020, skulle børnefamilier pludselig balancere skole, arbejde og familieliv inden for hjemmets fysiske rammer. Vi opfordrede familier fra hele Danmark til at dokumentere deres hverdag under nedlukningen og interviewede dem online i deres hjem. I denne artikel undersøger vi de forskellige skemaer, forældre og børn sendte ind til os og fortalte os om, som indgange til at forstå børnefamiliers oplevelser af nedlukningen og deres forsøg på at opretholde en normal hverdag under usædvanlige forhold. Skemaerne viser, at familier ofte strukturerer og monitorerer hverdagen hjemme ud fra skolen og arbejdspladsens logikker. Vores materiale giver desuden indblik i forældre og børns indbyrdes forhandlinger og oplevelser af, at den stramme strukturering både synes nødvendig og umulig og kan give anledning til refleksioner over andre måder at leve familieliv på.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | 2021 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 9-30 |
Antal sider | 22 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 28 jun. 2021 |
Emneord
- Børn og unge
- familieliv