Abstract
Lærere i skolen er nøglepersoner i forhold til at skulle håndtere mobning blandt eleverne. Flere studier peger dog på, at det for mange fagprofessionelle er ganske vanskeligt at få øje på de mønstre af social eksklusion blandt børnene, som ifølge nyere forskning kendetegner megen mobning. Dette gør sig også gældende for den empiriske case, der danner baggrund for nærværende artikel, hvor et team af fagprofessionelle ikke synes at få øje på de mobbehandlinger, der retter sig mod en bestemt elev i deres klasse. Vi argumenterer for, at dette kan forstås som en følge af særligt to forhold. Dels det at megen mobning foregår igennem forholdsvist subtile handlinger, som er svære at få øje på; dels det forhold at arbejdsbetingelser i folkeskolen i dag begrænser de fagprofessionelles muligheder for at kunne tilegne sig nødvendig viden, lave lokale undersøgelser og situerede analyser og på den baggrund samarbejde professionelt om håndtering af mobning
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansk Paedagogisk Tidsskrift |
Vol/bind | December |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 114-130 |
Antal sider | 17 |
ISSN | 0904-2393 |
Status | Udgivet - 21 dec. 2023 |
Emneord
- Børn og unge
- Mobning, børnehaveliv, inklusion, ekslusion, social psykologi
- samarbejde
- Frikvarter
- Interventioner