Skoleklassedannelse i en intensiveret skolekultur: ønskelister som affektiv opvarmning til overbygningsskoleliv

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Artiklen analyserer elevers ønskeprocesser i forbindelse med skoleskift, hvor skolen beder eleverne ønske nye klassekammerater. Denne ønskeproces er et initiativ blandt flere omkring ny klassedannelse i overgangen til overbygningsskoler, som sætter elever (og lærere) på et særligt affektivt arbejde og stimulerer en affektiv økonomi, hvor eleverne udveksler ønsker, tiltrækninger og frastødelser. Artiklen fremanalyserer, hvordan eleverne engageres i affektive økonomier præget af disse udvekslinger, som skaber pinlighed, skyld, ængstelse og fortrydelse.
OriginalsprogDansk
TitelUngeperspektiver
Antal sider26
ForlagAalborg Universitetsforlag
Publikationsdato2018
Sider197-222
Kapitel10
ISBN (Trykt)978-87-7210-007-4
StatusUdgivet - 2018
NavnUngdomsliv
Nummer7
ISSN2445-5075

Emneord

  • Børn og unge
  • Undersøgelsesdesign, teori og metode

Citationsformater