Skrivedidaktik: En vej til læring

Lene Storgaard Brok, Mette Bak Bjerregaard, Klara Aalbæk Korsgaard

    Publikation: Bog/antologi/rapport/Ph.d. afhandlingBogForskningpeer review

    Abstract

    Bogen bygger på et aktionsforskningsprojekt gennemført på fem skoler, med deltagelse af skolernes lærere og vejledere. Metodisk har deltagerne arbejdet med observation og teamsamtaler, samt deltaget i fælles analyseworkshops om skrivning i fag. Projektets resultater viser, at når lærere samarbejder om at udvikle fagdidaktik med omdrejningspunkt i skrivning, så etableres et fælles begrebsapparat, fælles sprog, samt brug af skriveformål, skriveordre, modellering og feedback.Gennem skrivning udvikles tanker, som former sig til tekst. Det kan faglæreren udnytte i sin undervisning, og med en tydelig og aktiv skrivedidaktik får lærerne mulighed for at tilrettelægge undervisningen, så elevernes kan skrive sig til faglig viden.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedAarhus
    ForlagKlim
    Antal sider174
    ISBN (Trykt) 978-87-7129-667-9
    StatusUdgivet - 2015
    NavnLiteracy & Læring

    Emneord

    • didaktik
    • skrivning
    • aktionsforskning

    Citationsformater