Smag leg og fantasi: Den Magiske Madkasse i børnehaven

Karen Wistoft, Aske Clark

Publikation: AndetIndlæg i netbaserede medier

Abstract

Overgangen fra børnehave til skole er forbundet med et hav af nye oplevelser og udfordringer for de fleste børn. Det er svært at forestille sig, hvor nyt og omvæltende det er for første gang at stå i en ny institution med nye venner, nye voksne og nye og anderledes forventninger og kulturelle koder. Heldigvis er børnehaverne i dag meget opmærksomme på at forberede de ældste børn på skolestart, og der er masser af samarbejde mellem børnehavepædagoger og 0-klasselærere, så overgangen bliver nemmere. Men én ting mangler: Der er ikke det store fokus på mad og måltider. Når børnene kommer i skole, får de nye rammer at spise i, rummet, tiden og atmosfæren er anderledes. For mange børn er madpakkerne en del af ’det nye’ i skolen. De oplever, at de skal spise i en fart, og undertiden når de overhovedet ikke at blive færdige. Pædagogisk forskning på skoleområdet, at der er en signifikant sammenhæng mellem at have spist og at kunne koncentrere sig i undervisningen. Det gælder også social trivsel. At være en god kammerat og have det godt med sig selv og andre kræver energi og overskud. De nye rammer for mad og måltider betyder nye betingelser for at trives både fagligt og socialt: ’at lære’ og ’at være’ lykkes bedst, hvis man ikke er alt for sulten, og hvis man har haft gode mad og måltidsrammer. Det er DEn Magiske Madkasse et godt bud på. Artiklen beskriver en nylig afrundet forskningsbaseret evaluering af Den Magiske Madkasse i børnehaver.
OriginalsprogDansk
Publikationsdatodec. 2020
UdgiverLandbrug og Fødevarer
StatusUdgivet - dec. 2020
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Mad og måltider
  • Børnehaver
  • Overgang til skolen
  • Madpakker
  • Smag
  • Leg
  • Fantasi
  • Madkundskab
  • Early childhood

Citationsformater