@book{ce3bd29f8a724f65804822e2cf391d1d,
title = "Smagens didaktik",
abstract = "Igennem de seneste {\aa}r er der sket en ”vending” af fagene madkundskab (tidligere: hjemkundskab), sundhedsp{\ae}dagogik, f{\o}devarekvalitet m.v.: Tidligere var fokus prim{\ae}rt p{\aa} praktiske f{\ae}rdigheder, sundhed og ern{\ae}ring. I dag er der sket et skifte, s{\aa} fokus i h{\o}jere grad er p{\aa} smag som kvalitet ved mad og m{\aa}ltider. Form{\aa}let med bogen er at kvalificere undervisere og studerende, s{\aa} de gennem undervisning, oplysning og uddannelse bidrager til, at b{\o}rn og unge l{\ae}rer at tr{\ae}ffe velbegrundede og smagsreflekterede madvalg. En afg{\o}rende foruds{\ae}tning for at kunne det er, at der udarbejdes en systematisk smagsdidaktik. Denne bog er et bud p{\aa} dette. Den best{\aa}r af to hoveddele: F{\o}rst en didaktisk smagssystematik, dvs. en smagssystematik, der er didaktisk reflekteret og begrundet. I denne del er smagen i centrum. Dern{\ae}st en systematisk smagsdidaktik, dvs. en smagsdidaktisk refleksionsteori, der bidrager med et teoretisk grundlag for systematiske refleksioner over, hvordan man underviser i smag, om smag og med smag. Her er didaktikken i centrum.",
keywords = "B{\o}rnekogeb{\o}ger, Smagshistorik, Smagssystematik, Smagsdidaktik, Smagsundervisning, Vidensformer, Argumentationsformer, Madkundskab, Grundskole, Undervisning, Didaktik",
author = "Karen Wistoft and Lars Qvortrup",
note = "Karen Wistoft er professor mso p{\aa} Danmarks institut for P{\ae}dagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet og har sidel{\o}bende v{\ae}ret professor mso p{\aa} Gr{\o}nlands Universitet (2012-2017). Hendes forskningsfelt er l{\ae}ring, madkundskab, smag og trivsel i skolen. Hun indg{\aa}r i ledelsen af centeret Smag for Livet (finansieret af Nordea Fonden), som l{\ae}rer b{\o}rn og unge at tage ejerskab til smagen. Lars Qvortrup er professor p{\aa} Danmarks institut for P{\ae}dagogik og Uddannelse (DPU), Aarhus Universitet, og leder af Nationalt Center for Skoleforskning (NCS). Han har udgivet mere end halvtreds b{\o}ger, herunder Det hyperkomplekse samfund (1998) samt b{\o}ger om uddannelse, kunst og religion. Hans forskningsfelt er l{\ae}ring i skole og dagtilbud.",
year = "2018",
month = feb,
day = "1",
language = "Dansk",
isbn = "978-87-500-5207-4",
publisher = "Akademisk Forlag",
}