Abstract
I 2019 er der blevet etableret playlabs på alle danske lærer- og pædagoguddannelser, men få studier
har undersøgt, hvordan rummets og materialernes betydning bidrager til at skabe læreprocesser
med legekvaliteter i videregående uddannelse. Denne artikel undersøger derfor, hvordan rum,
materialer og legende læreprocesser praktiseres og sammenfiltres i playlab. Vi iværksætter et posthumanistisk socio-materielt perspektiv og anvender begreber om sammenkastethed,
sammenfiltring og scripting/descripting af rum, materialer og mennesker. Gennem kvalitative
metoder, designundersøgelser og situationsanalyser viser vi, hvordan forskellige materialiteter
træder frem og udfoldes som henholdsvis synlige, usynlige og foranderlige, og at det legende
ligeledes kan optræde synligt og usynligt. Når praktiseringen af legende læreprocesser undersøges
gennem disse socio-materielle perspektiver kan vi tydeliggøre hvordan læreprocesser med
legekvaliteter opstår og praktiseres i et playlab, der til stadighed scriptes og descriptes i en
sammenkastethed, hvor rum, materialer og legende læreprocesser sammenfiltres og kan skabe et
aktivt læringsrum.
har undersøgt, hvordan rummets og materialernes betydning bidrager til at skabe læreprocesser
med legekvaliteter i videregående uddannelse. Denne artikel undersøger derfor, hvordan rum,
materialer og legende læreprocesser praktiseres og sammenfiltres i playlab. Vi iværksætter et posthumanistisk socio-materielt perspektiv og anvender begreber om sammenkastethed,
sammenfiltring og scripting/descripting af rum, materialer og mennesker. Gennem kvalitative
metoder, designundersøgelser og situationsanalyser viser vi, hvordan forskellige materialiteter
træder frem og udfoldes som henholdsvis synlige, usynlige og foranderlige, og at det legende
ligeledes kan optræde synligt og usynligt. Når praktiseringen af legende læreprocesser undersøges
gennem disse socio-materielle perspektiver kan vi tydeliggøre hvordan læreprocesser med
legekvaliteter opstår og praktiseres i et playlab, der til stadighed scriptes og descriptes i en
sammenkastethed, hvor rum, materialer og legende læreprocesser sammenfiltres og kan skabe et
aktivt læringsrum.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Læring og Medier |
Vol/bind | 15 |
Udgave nummer | 26 |
Sider (fra-til) | 1-25 |
Antal sider | 25 |
ISSN | 1903-248X |
DOI | |
Status | Udgivet - 14 dec. 2022 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- Socio-materiel
- rum
- materialitet
- playlab
- legekvalitet
- Læreruddannelse
- pædagoguddannelse