Abstract
Artiklen tager udgangspunkt i et casestudie, der undersøger matematikundervisningen i fire indskolingsklasser (1.–3. klasse). Gennem historier, baseret på elevinterviews og observationer, giver artiklen eksempler på, hvordan elever i matematikvanskeligheder iværksætter strategier med henblik på at blive legitime deltagere i elevfællesskabet. Når eleverne samarbejder om matematik, anvender de deres sociale kapital i form af, at de byder sig til som ven eller dominerende partner. Det synliggøres i artiklen, at det ikke er nok, at matematiklæreren har blik for at organisere samarbejdsstrukturen – der skal også støttes matematikfagligt. Analyserne illustrerer behovet for et nyt inklusionsbegreb: ”sociofaglig inklusion”. Artiklen afsluttes med konkrete fagdidaktiske opmærksomhedspunkter som anledning til at udnytte læringspotentialet i kammerathjælp.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Nordisk matematikkdidaktikk |
| Vol/bind | 20 |
| Udgave nummer | 2 |
| Sider (fra-til) | 27-52 |
| ISSN | 1104-2176 |
| Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- social inklusion
- interviewundersøgelser
- oberservation
- børn
- elever
- pædagogisk arbejde
- folkeskole
- didaktik
- læring
- kammerathjælp
- læringsvanskeligheder
- praksisfællesskab
- matematik
- fagdidaktiske værktøjer
- matematikvanskeligheder
- specialpædagogik
- inkluderende undervisning