Sociofaglig inklusion og elevfællesskaber. Til didaktiseringen af kammerathjælp i matematikundervisning på folkeskolens begyndertrin

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen tager udgangspunkt i et casestudie, der undersøger matematikundervisningen i fire indskolingsklasser (1.–3. klasse). Gennem historier, baseret på elevinterviews og observationer, giver artiklen eksempler på, hvordan elever i matematikvanskeligheder iværksætter strategier med henblik på at blive legitime deltagere i elevfællesskabet. Når eleverne samarbejder om matematik, anvender de deres sociale kapital i form af, at de byder sig til som ven eller dominerende partner. Det synliggøres i artiklen, at det ikke er nok, at matematiklæreren har blik for at organisere samarbejdsstrukturen – der skal også støttes matematikfagligt. Analyserne illustrerer behovet for et nyt inklusionsbegreb: ”sociofaglig inklusion”. Artiklen afsluttes med konkrete fagdidaktiske opmærksomhedspunkter som anledning til at udnytte læringspotentialet i kammerathjælp.
OriginalsprogDansk
TidsskriftNordisk matematikkdidaktikk
Vol/bind20
Udgave nummer2
Sider (fra-til)27-52
ISSN1104-2176
StatusUdgivet - 2015

Emneord

  • social inklusion
  • interviewundersøgelser
  • oberservation
  • børn
  • elever
  • pædagogisk arbejde
  • folkeskole
  • didaktik
  • læring
  • kammerathjælp
  • læringsvanskeligheder
  • praksisfællesskab
  • matematik
  • fagdidaktiske værktøjer
  • matematikvanskeligheder
  • specialpædagogik
  • inkluderende undervisning

Citationsformater