Abstract
Projektet Specialisering i praksis (ProPrax) er et vidensgenerende evalueringsprojekt, der har udgangspunkt i pædagoguddannelsens specialiseringsprofil: Dagtilbudspædagogik målrettet udsatte boligområder.
Projektet har belyst både styrker og udfordringer i uddannelsesprofilens arbejde
med at forberede de færdiguddannede pædagoger på de specifikke udfordringer
og dilemmaer, de møder i arbejdet i daginstitutioner i udsatte boligområder.
Resultaterne af evalueringen er relevante for udviklingen af både det pædagogiske felt og dagtilbudsområdet i disse områder. På den baggrund har vi valgt at fremhæve en række perspektiver – blandt mange perspektiver - som anbefalinger til fremtidigt arbejde med uddannelse og særlige uddannelsesprofiler:
• Uddannelse som samarbejde
• Samspillet mellem praksis
• Opmærksomhed ved skiftet fra udvikling til drift
• Faglighed i krydsfeltet mellem almen og socialpædagogisk praksis
Projektet har belyst både styrker og udfordringer i uddannelsesprofilens arbejde
med at forberede de færdiguddannede pædagoger på de specifikke udfordringer
og dilemmaer, de møder i arbejdet i daginstitutioner i udsatte boligområder.
Resultaterne af evalueringen er relevante for udviklingen af både det pædagogiske felt og dagtilbudsområdet i disse områder. På den baggrund har vi valgt at fremhæve en række perspektiver – blandt mange perspektiver - som anbefalinger til fremtidigt arbejde med uddannelse og særlige uddannelsesprofiler:
• Uddannelse som samarbejde
• Samspillet mellem praksis
• Opmærksomhed ved skiftet fra udvikling til drift
• Faglighed i krydsfeltet mellem almen og socialpædagogisk praksis
| Originalsprog | Dansk |
|---|
| Antal sider | 15 |
|---|---|
| ISBN (Elektronisk) | ISBN 978-87-93894-91-4 |
| Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Børn og unge
- Uddannelse, professioner og erhverv