Sprog er kommunikation - og kommunikation skabes af ord og chunks: brug chunks som indgang og støtte til sprogtilegnelse og arbejd med semantiske felter i forbindelse med ordrådstilegnelse

Jette von Holst Pedersen, Birgit Henriksen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Formålet med dette kapitel er at belyse, hvilken rolle ordforrådet spiller i tilegnelsen af et nyt sprog. Man lærer et nyt sprog for at lære at kommunikere, dvs. at forstå (læse, lytte) og at gøre sig forståelig (tale, skrive) på et nyt sprog. Da al kommunikation består af og skabes gen nem vores brug af ord og chunks (flerordsfraser), er det ensbetydende med, at fremmedsprogs undervisningen må have sit fokus på at udvikle og udvide elevernes ordforråd. Ord og chunks kan altså betragtes som sprogfagenes grundsubstans, der skal have opmærksomhed i under visningen gennem målrettet og systematisk ordforrådsarbejde. Kapitlet vil løbende inddrage eksempler fra A.P. Møller-projektets udarbejdede undervisningsmateriale til engelsk, tysk og fransk og derigennem eksemplificere, hvordan teori om tilegnelse af ordforråd er søgt omsat til aktiviteter i sprogundervisningen.
OriginalsprogDansk
TitelTidligere sprogstart : en ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed
RedaktørerPetra Daryia-Hansen, Dorte Albrechtsen
Antal sider13
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagKonsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskole
Publikationsdato15 dec. 2018
Sider132-144
StatusUdgivet - 15 dec. 2018

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater