Abstract
Formålet med dette kapitel er at belyse, hvilken rolle ordforrådet spiller i tilegnelsen af et nyt sprog. Man lærer et nyt sprog for at lære at kommunikere, dvs. at forstå (læse, lytte) og at gøre sig forståelig (tale, skrive) på et nyt sprog. Da al kommunikation består af og skabes gen nem vores brug af ord og chunks (flerordsfraser), er det ensbetydende med, at fremmedsprogs undervisningen må have sit fokus på at udvikle og udvide elevernes ordforråd. Ord og chunks kan altså betragtes som sprogfagenes grundsubstans, der skal have opmærksomhed i under visningen gennem målrettet og systematisk ordforrådsarbejde. Kapitlet vil løbende inddrage eksempler fra A.P. Møller-projektets udarbejdede undervisningsmateriale til engelsk, tysk og fransk og derigennem eksemplificere, hvordan teori om tilegnelse af ordforråd er søgt omsat til aktiviteter i sprogundervisningen.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Tidligere sprogstart : en ny begynderdidaktik med fokus på flersprogethed |
| Redaktører | Petra Daryia-Hansen, Dorte Albrechtsen |
| Antal sider | 13 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskole |
| Publikationsdato | 15 dec. 2018 |
| Sider | 132-144 |
| Status | Udgivet - 15 dec. 2018 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv