Sproghistorier: En bro mellem skriftsprogstilegnelse i børnehave og indskoling?

Anders Skriver Jensen, Ole Henrik Hansen, Stig Broström

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

Abstract

Fra forskningen ved vi, at kontinuitet i pædagogikken er afgørende for barnets vellykkede overgang fra børnehave til SFO/skole, men hvordan etableres kontinuitet mht. skriftsprogstilegnelse? Artiklen trækker på erfaringerne fra et netop afsluttet forskningsprojekt, hvor der bl.a. blev udviklet et dokumentationsværktøj - sproghistorier - til at virke anerkendende på barnet og til at inspirere pædagoger og lærere til at se sammenhænge i skriftsprogstilegnelse på tværs af institutioner og professioner. I artiklen redegøres for sproghistorier, og de diskuteres i forhold til pædagogikken i både børnehave og indskoling

OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Læsning
Vol/bindTidlig skriftsprogstilegnelse – hvor tidligt?
Udgave nummer8
Sider (fra-til)21-25
Antal sider5
ISSN2245-2761
StatusUdgivet - sep. 2010

Emneord

  • Overgang til skole
  • små børns literaciteter
  • daginstitutioner
  • Dokumentation
  • evaluering
  • indskoling
  • Transition to school
  • early childhood literacies
  • documentation
  • assessment
  • first years of school

Citationsformater