Abstract
Fra forskningen ved vi, at kontinuitet i pædagogikken er afgørende for barnets vellykkede overgang fra børnehave til SFO/skole, men hvordan etableres kontinuitet mht. skriftsprogstilegnelse? Artiklen trækker på erfaringerne fra et netop afsluttet forskningsprojekt, hvor der bl.a. blev udviklet et dokumentationsværktøj - sproghistorier - til at virke anerkendende på barnet og til at inspirere pædagoger og lærere til at se sammenhænge i skriftsprogstilegnelse på tværs af institutioner og professioner. I artiklen redegøres for sproghistorier, og de diskuteres i forhold til pædagogikken i både børnehave og indskoling
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Læsning |
Vol/bind | Tidlig skriftsprogstilegnelse – hvor tidligt? |
Udgave nummer | 8 |
Sider (fra-til) | 21-25 |
Antal sider | 5 |
ISSN | 2245-2761 |
Status | Udgivet - sep. 2010 |
Emneord
- Overgang til skole
- små børns literaciteter
- daginstitutioner
- Dokumentation
- evaluering
- indskoling
- Transition to school
- early childhood literacies
- documentation
- assessment
- first years of school