Sproglige aktiviteter med fagligt indhold: puslesætninger i natur-teknologiundervisningen: sproglige aktiviteter med fagligt indhold

Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Dorte Maiken Lohse, Kamille Skinhøj

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Siden PISA 2015 er der sket et fald i hvordan danske elever klarer sig i naturfagene (Beuchert, Christensen og Jensen 2020), og dette gør sig særligt gældende for flersprogede elever (i undersøgelsen, elever med indvandrerbaggrund), som scorer lavere end øvrige elever (PISA etnisk, 2018). Sprogbarrierer og lavere forventninger fra læreren er blandt de udfordringer, der kan forklare, hvorfor mange minoritetselever, trods høj motivation, ikke klarer sig lige så godt som deres etnisk danske klassekammerater i naturfag (Hjarsen, et. Al. 2020). Samtidigt har naturfagsdidaktisk forskning vist, at det er frugtbart at fokusere på de sproglige praksisser, der kendetegner naturfaglige arbejdsprocesser, når man vil forstå alle elevers læringsudfordringer i naturfagene, også de flersprogede elevers (Wellington & Osborne 2001). Men hvad betyder det for en natur-/teknologilærer i en fjerdeklasse i den danske skole? I denne artikel fortæller vi om sprogpædagogiske tilgange i naturfagsundervisningen, sådan som det er kommet til udtryk i et nyt forsknings- og udviklingsprojekt, der hedder “Semantiske Bølger og Sprogpædagogiske Snegle: En ny tilgang til naturfag, der øger flersprogede elevers deltagelsesmuligheder”.

Bølger og Snegle er et forsknings- og udviklingsprojekt støttet af Novo Nordisk Fonden, hvor formålet er at gøre natur- og teknologi- (N/T) undervisningen på mellemtrinnet mere vedkommende og tilgængeligt for alle børn, især flersprogede børn. I projektet arbejder vi fagligt og sprogpædagogisk med inspiration fra de semantiske bølger fra Legtimation Code Theory (Maton, 2014) og med pædagogiske modeller udviklet på baggrund af den systemisk funktionelle lingvistik. I denne artikel fortæller vi om hvordan de semantiske bølger har været inddraget som didaktisk og pædagogisk støttende redskab til at understøtte eleverne i en 4. klasses N/T undervisning, og giver eksempler på sproglige aktiviteter, der understøtter den faglige udvikling og forståelse hos eleverne. De sproglige aktiviteter tager udgangspunkt i den systemisk funktionel lingvistiks forståelse af de fagtekster eleverne møder i N/T undervisningen. På den måde viser vi i artiklen, hvordan de semantiske bølger kan hjælpe lærerne til at få øje på faglige og sproglige udfordringer i faget, og hvordan et sprogligt arbejde konkret kan se ud og give mening ind i N/T-undervisningen.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSprogforum
Vol/bind29
Udgave nummer76
Sider (fra-til)63-74
Antal sider11
ISSN0909-9328
StatusUdgivet - jun. 2023

Citationsformater