Sted, krop og dyb geologisk tid: At læse om klimaforandringer i børnehaven

Lisa Didde Stolt Rasmussen, Nanna Jordt Jørgensen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

I denne artikel sætter vi fokus på de kropslige processer, der udfolder sig i forbindelse med læsning af en billedbog om klimatiske forandringer i børnehaven. Med inspiration fra kropsfænomenologiske og nymaterielle teoretiske perspektiver undersøger vi, hvordan børn engagerer sig i spørgsmål om klima, død og forandring i forbindelse med læsning af billedbøger i daginstitutionen. Analysen peger på, at børn forholder sig til komplekse og abstrakte aspekter af natur- og samfundsforandringer på måder, der er kropsligt og stedsligt situeret.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind8
Udgave nummer1
Sider (fra-til)31-38
Antal sider8
ISSN2446-2810
DOI
StatusUdgivet - 2024

Emneord

  • Børn og unge
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogik for bæredygtighed
  • Billedbøger

Citationsformater