Abstract
IT-medieret undervisning har potentiale til at transformere læreprocesser. Artiklen rappor- terer en efteruddannelsesindsats for grundskolelærere med øget fokus på elevcentrerede læreprocesser i naturfag og matematik vha. flipped learning (FL). Vedr. lærernes evne til at anvende FL til praksis- udvikling analyseredes deres intenderede og realiserede undervisning vha. analyserammen Techno- logical Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Analyserne viser lavere TPACK-niveau end lærernes selvevaluerede TPACK, mest udtalt i de pædagogiske vidensdomæner; realisering af den præsenterede FLIP-model finder kun sted i det omfang lærerne evner at omsætte teknologien så deres praksis reelt forandres. Det indikerer at succesfuld praksisudvikling via IT-medierede undervisningsformer afhænger mere af læreres pædagogiske (almendidaktiske) kompetencer end fx af deres IT-kompetencer, men indsatsen viser at FL kan operationalisere læreres TPACK.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | MONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere |
Vol/bind | 2022 |
Udgave nummer | 1 |
Sider (fra-til) | 42-64 |
Antal sider | 23 |
ISSN | 1604-8628 |
Status | Udgivet - 2022 |