STEM-læreres udvikling af en IT-medieret undervisningspraksis analyseret ved hjælp af TPACK: Flipped learning som case.

Henrik Levinsen, Mette Hesselholt Henne Hansen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

IT-medieret undervisning har potentiale til at transformere læreprocesser. Artiklen rappor- terer en efteruddannelsesindsats for grundskolelærere med øget fokus på elevcentrerede læreprocesser i naturfag og matematik vha. flipped learning (FL). Vedr. lærernes evne til at anvende FL til praksis- udvikling analyseredes deres intenderede og realiserede undervisning vha. analyserammen Techno- logical Pedagogical Content Knowledge (TPACK). Analyserne viser lavere TPACK-niveau end lærernes selvevaluerede TPACK, mest udtalt i de pædagogiske vidensdomæner; realisering af den præsenterede FLIP-model finder kun sted i det omfang lærerne evner at omsætte teknologien så deres praksis reelt forandres. Det indikerer at succesfuld praksisudvikling via IT-medierede undervisningsformer afhænger mere af læreres pædagogiske (almendidaktiske) kompetencer end fx af deres IT-kompetencer, men indsatsen viser at FL kan operationalisere læreres TPACK.
OriginalsprogDansk
TidsskriftMONA : Matemati- og Naturfagsdidaktik - tidsskrift for underviser, forskere og formidlere
Vol/bind2022
Udgave nummer1
Sider (fra-til)42-64
Antal sider23
ISSN1604-8628
StatusUdgivet - 2022

Citationsformater