Stigende pædagogmangel og -frafald. Forklaringer og mulige løsninger

Louise Tidmand, Frans Esmann Ørsted Andersen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Siden 2020 har FØA, indenfor rammerne af det dansk-svensk-tyske forskningsprojekt ’WATSup’ (’What About Teacher Shortage’) lavet undersøgelser af lærer- og pædagogmanglen i Danmark. Louise Tidmand àrbejder som forsker og underviser på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole. Spørgsmålene, vi arbejder med, er ’hvorfor ser vi stigende pædagogmangel?’ og ’hvorfor er der så mange færdiguddannede pædagoger, der ikke ønsker at arbejde i professionen? Endelig stiller vi også spørgsmålet, ’hvad kan vi gøre ved det?’. FØA har for nyligt gennemført en større spørgeskemaundersøgelse på feltet. Den udgør en væsentlig del af datagrundlaget for artiklen. I denne artikel redegør vi for hvilke årsager, der kan være medvirkende til, at færdiguddannede pædagoger forlader pædagogjobbet for at læse videre på DPU/ Aarhus Universitet eller andre tilsvarende institutioner. Vi redegør også for, hvilke studerende, der læser til pædagog og for, om der er tiltag, på pædagogstudiet, der kan bidrage til, at færdiguddannede pædagoger bliver i faget… og bringer svar på de nævnte spørgsmål
OriginalsprogDansk
TitelKognition & Pædagogik
UdgivelsesstedDamnark
StatusAfsendt - 15 dec. 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Pædagogmangel
  • Pædagogstudiet

Citationsformater