Abstract
Denne artikel udfolder hvordan et stærkt og teoretisk informeret stilladseringsbegreb er centralt i forfatternes didaktiske arbejde, både i den daglige undervisning af lærerstuderende og i efter- og videreuddannelse af lærere gennem forsknings- og udviklingsprojekter. Med afsæt i Legitimation Code Theory og Systemisk Funktionel Lingvistik, og med nedslag i to konkrete projekter om henholdsvis dansk som andetsprog i natur/teknologi og engelsk i udskolingen, vises hvordan begreberne semantisk tyngde og registerkontinuum kan informere en makrostilladsering af undervisning og interventioner. Gennem en eksplicit modellering oplever de studerende og deltagende lærere selv den form for stilladserende undervisning som projekterne sigter mod at de skal blive fortrolige med. Herigennem øges både lærerstuderendes og læreres forståelse for hvordan en teoretisk informeret undervisning kan bidrage til en øget chancelighed for alle elever.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Titel | Sprog på Dagsordenen - Languages on the Agenda |
| Redaktører | Slobodanka Dimova, Sanne Larsen, Janus Mortensen |
| Antal sider | 24 |
| Vol/bind | C18 |
| Udgivelsessted | København |
| Forlag | Københavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet |
| Publikationsdato | nov. 2024 |
| Sider | 107-130 |
| Kapitel | 6 |
| ISBN (Trykt) | 978-87-91621-63-5 |
| ISBN (Elektronisk) | 978-87-91621-63-5 |
| Status | Udgivet - nov. 2024 |
| Begivenhed | CIP Symposium 2024: Translanguaging and AI - Københavns Universitet, København, Danmark Varighed: 21 nov. 2024 → … https://engerom.ku.dk/english/research/languages-and-cultures-in-education/events/2024/cip-symposium-2024/ |
Seminar
| Seminar | CIP Symposium 2024: Translanguaging and AI |
|---|---|
| Lokation | Københavns Universitet |
| Land/Område | Danmark |
| By | København |
| Periode | 21/11/24 → … |
| Internetadresse |
| Navn | Koebenhavnerstudier i Tosprogethed |
|---|---|
| Vol/bind | C18 |
| ISSN | 0901-9731 |
Emneord
- Medier, kommunikation og sprog
- dansk som andetsprog
- Engelskfaget
- Læring, pædagogik og undervisning
- læreruddannelse, teori og praksis