Stilladsering er en Superpower!

Anna-Vera Meidell Sigsgaard, Susanne Karen Jacobsen

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne artikel udfolder hvordan et stærkt og teoretisk informeret stilladseringsbegreb er centralt i forfatternes didaktiske arbejde, både i den daglige undervisning af lærerstuderende og i efter- og videreuddannelse af lærere gennem forsknings- og udviklingsprojekter. Med afsæt i Legitimation Code Theory og Systemisk Funktionel Lingvistik, og med nedslag i to konkrete projekter om henholdsvis dansk som andetsprog i natur/teknologi og engelsk i udskolingen, vises hvordan begreberne semantisk tyngde og registerkontinuum kan informere en makrostilladsering af undervisning og interventioner. Gennem en eksplicit modellering oplever de studerende og deltagende lærere selv den form for stilladserende undervisning som projekterne sigter mod at de skal blive fortrolige med. Herigennem øges både lærerstuderendes og læreres forståelse for hvordan en teoretisk informeret undervisning kan bidrage til en øget chancelighed for alle elever.
OriginalsprogDansk
TitelSprog på Dagsordenen - Languages on the Agenda
RedaktørerSlobodanka Dimova, Sanne Larsen, Janus Mortensen
Antal sider24
Vol/bindC18
UdgivelsesstedKøbenhavn
ForlagKøbenhavns Universitet, Det Humanistiske Fakultet
Publikationsdatonov. 2024
Sider107-130
Kapitel6
ISBN (Trykt)978-87-91621-63-5
ISBN (Elektronisk)978-87-91621-63-5
StatusUdgivet - nov. 2024
BegivenhedCIP Symposium 2024: Translanguaging and AI - Københavns Universitet, København, Danmark
Varighed: 21 nov. 2024 → …
https://engerom.ku.dk/english/research/languages-and-cultures-in-education/events/2024/cip-symposium-2024/

Seminar

SeminarCIP Symposium 2024: Translanguaging and AI
LokationKøbenhavns Universitet
Land/OmrådeDanmark
ByKøbenhavn
Periode21/11/24 → …
Internetadresse
NavnKoebenhavnerstudier i Tosprogethed
Vol/bindC18
ISSN0901-9731

Emneord

  • Medier, kommunikation og sprog
  • dansk som andetsprog
  • Engelskfaget
  • Læring, pædagogik og undervisning
  • læreruddannelse, teori og praksis

Citationsformater