Abstract
Innovativ undervisning er mere kompleks end traditionel, formidlingsorienteret
undervisning. Det kræver grundig planlægning og systematisk stilladsering af elevernes arbejde, hvis det faglige niveau skal holdes, og alle elever skal kunne være med. I dette kapitel diskuterer vi en række eksempler på, hvordan lærerne i
demonstrationsskoleprojekterne arbejdede med it-støttet stilladsering i innovative undervisningsforløb. Samlet set giver kapitlet en række empirisk funderede bud på, hvordan lærerne kan arbejde med at indrette innovative digitale læringsmiljøer, der kan bidrage til stilladsering af elevernes selvstændige arbejde, både hvad angår
håndtering af processer og kvalificering af det faglige indhold.
undervisning. Det kræver grundig planlægning og systematisk stilladsering af elevernes arbejde, hvis det faglige niveau skal holdes, og alle elever skal kunne være med. I dette kapitel diskuterer vi en række eksempler på, hvordan lærerne i
demonstrationsskoleprojekterne arbejdede med it-støttet stilladsering i innovative undervisningsforløb. Samlet set giver kapitlet en række empirisk funderede bud på, hvordan lærerne kan arbejde med at indrette innovative digitale læringsmiljøer, der kan bidrage til stilladsering af elevernes selvstændige arbejde, både hvad angår
håndtering af processer og kvalificering af det faglige indhold.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Innovativ undervisning med it i fagene : Forskning i tre demonstrationsskoleforsøg II |
Redaktører | Jeppe Bundsgaard, Thomas Illum Hansen, Stefan Graf, Charlotte Krogh Skott, Marianne Georgsen |
Antal sider | 17 |
Forlag | Aarhus Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2018 |
Sider | 17-33 |
Kapitel | 2 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7184-152-7 |
Status | Udgivet - 2018 |
Navn | Didaktiske studier |
---|---|
Nummer | 4 |
ISSN | 2446-4546 |
Navn | Forskning i tre demonstrationsforsøg |
---|---|
Nummer | 2 |
Emneord
- didaktik
- it-didaktik
- stilladsering
- Digital teknologi
- innovativ undervisning
- projektarbejde
- projektorienteret undervisning
- undervisningsdifferentiering
- Læring, pædagogik og undervisning
- læremidler
- IT i undervisning
- undervisningsteknologi
- vejledning