TY - RPRT
T1 - Stillelæsning
T2 - Hvad viser international forskning?
AU - Brok, Lene Storgaard
AU - Lysholt Geer, Simone
PY - 2018/12/20
Y1 - 2018/12/20
N2 - Artiklen handler om, hvad nyere international forskning viser om stillelæsningsprogrammer. Med afsæt i amerikansk og newzealandsk forskning peger artiklen på, at hvis stillelæsning organiseres ud fra bestemte principper, er det muligt at øge elevernes læse-færdigheder, herunder den automatiserede og flydende læsning, ligesom elevernes læselyst og evne til at monitorere egen læsning forstærkes. I artiklen gives otte principper for en succesfuld stillelæsningsordning.
AB - Artiklen handler om, hvad nyere international forskning viser om stillelæsningsprogrammer. Med afsæt i amerikansk og newzealandsk forskning peger artiklen på, at hvis stillelæsning organiseres ud fra bestemte principper, er det muligt at øge elevernes læse-færdigheder, herunder den automatiserede og flydende læsning, ligesom elevernes læselyst og evne til at monitorere egen læsning forstærkes. I artiklen gives otte principper for en succesfuld stillelæsningsordning.
KW - Børn og unge
KW - Læring, pædagogik og undervisning
KW - Skoler, fag og institutioner
KW - Uddannelse, professioner og erhverv
UR - https://www.videnomlaesning.dk/viden-om/laesning-og-laesedidaktik/
UR - https://www.videnomlaesning.dk/media/2643/laesebaand-paa-dansk-grund_.pdf
M3 - Rapport
BT - Stillelæsning
PB - Nationalt Videncenter for Læsning
ER -