Abstract
Samtidig med skolereformen blev der indført nye arbejdstidsregler på folkeskoleområdet. LDette kapitel handler om de styringsrationaler, der kom til udtryk med Lov nr. 409 og lockouten i 2013 – og om lærernes reaktioner på denne styring af tid og arbejdsopgaver. Ved at bruge begreber om fantasi, begær og nydelse hentet fra psykoanalysen kan vi få øje på, hvordan denne styring på tid også styrer på fantasier om, hvad en god lærer er, og om, hvad der motiverer og skaber arbejdsglæde hos lærerne. Analysen viser, hvordan arbejdstidsregler ikke kun får betydning for, hvordan lærerne organiserer deres daglige arbejde, men også på deres oplevelser af at kunne være den lærer, de gerne vil være, inden for rammerne af den reformerede skole – eller med andre ord, hvordan de organiserer deres professionelle begær. Det sætter fokus på, at lokale skoleledelser har en dobbelt opgave, når de skal føre arbejdstidsaftalen ud i praksis: Det handler om organisering af tid og opgaver, men det handler også om, at lærerne kan organisere deres arbejdsliv på måder, så de fortsat oplever at kunne få plads til at forfølge deres professionelle begær. Ellers vil vi fortsat se kvalificerede og engagerede lærere, som forsvinder ud af folkeskolen for at kunne forblive tro mod den lærer, de gerne vil være.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | At lede efter læring : Ledelse og organiseringer i den reformerede skole |
Redaktører | Helle Bjerg, Nana Vaaben |
Antal sider | 15 |
Udgivelsessted | Kbh. |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2015 |
Sider | 318-338 |
ISBN (Trykt) | 9788759322222 |
ISBN (Elektronisk) | 9788759324615 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- professionsidentitet
- lærere
- motivation
- professionalitet
- tid
- arbejdstidsaftale