Abstract
Denne artikel beskriver et eksempel på integrationen af FoU og uddannelse på Sygeplejerskeuddannelsen, Københavns Professionshøjskole, hvor studerende og adjunkter blev involveret i et samarbejde om forskning via en række aktiviteter. En kvalitativ undersøgelse med forskellige metoder blev foretaget for at undersøge betydningen af studenterinvolvering for de involverede deltagere.
Både studerende og adjunkter oplevede, at involveringen i forskning bidrog til at udvikle deres FoU kompetencer, deres viden om problemstillinger i praksis og deres læringsperspektiv. Det tætte og ligeværdige samarbejde mellem dem var en øjenåbner i forhold til relationen mellem studerende og undervisere. Det skabte kritisk opmærksomhed på - og et alternativ til - det gængse magtforhold i læringsrummet på uddannelsen. I artiklen argumenterer vi for, at studenterinvolvering i forskning er en oplagt vej at gå i adjunkters forløb mod lektorkvalificering.
Både studerende og adjunkter oplevede, at involveringen i forskning bidrog til at udvikle deres FoU kompetencer, deres viden om problemstillinger i praksis og deres læringsperspektiv. Det tætte og ligeværdige samarbejde mellem dem var en øjenåbner i forhold til relationen mellem studerende og undervisere. Det skabte kritisk opmærksomhed på - og et alternativ til - det gængse magtforhold i læringsrummet på uddannelsen. I artiklen argumenterer vi for, at studenterinvolvering i forskning er en oplagt vej at gå i adjunkters forløb mod lektorkvalificering.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
| Vol/bind | 2025 |
| Udgave nummer | 1 |
| Sider (fra-til) | 18-24 |
| Antal sider | 6 |
| ISSN | 1602-0162 |
| Status | Udgivet - mar. 2025 |