Abstract
Kunstig intelligens og sprogmodeller som ChatGPT og Copilot anvendes i stigende grad af studerende i sygeplejerskeuddannelsen. Denne artikel undersøger, hvordan kunstig intelligens(artificial intelligence (AI)) -værktøjer bruges i bachelorprojekter på Københavns Professionshøjskole. Gennem en dokumentanalyse af 192 projekter identificeres anvendelsen af sprogmodeller i forhold til kildehenvisninger, oversættelse, screening af forskning, databehandling og kvantitative analyser. Kun 24 projekter redegjorde eksplicit for brugen, og endnu færre anvendte sprogmodellen kritisk reflekteret. Analysen vurderer de studerendes teknologiforståelse ud fra taksonomiske niveauer: forståelse, anvendelse og kritisk stillingtagen. Resultaterne peger på nogen mangel på kritisk brug af sprogmodeller og et behov for klarere retningslinjer. Artiklen diskuterer implikationer for fremtidige eksamensformer, hvor teknologiforståelse og dokumentation af arbejdsprocesser bliver centrale elementer. Konklusionen er, at sygeplejerskeuddannelsen må integrere AI-kompetencer systematisk for at ruste studerende til en sundhedssektor præget af digitalisering og teknologisk udvikling og iværksætte nye eksamensformer.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
| Vol/bind | 36 |
| Udgave nummer | 2 |
| Sider (fra-til) | 27 |
| Antal sider | 38 |
| ISSN | 1602-0162 |
| Status | Udgivet - jul. 2025 |