Abstract
Feedback er et komplekst og mangfoldigt begreb. Det er en vurderende respons, som har til hensigt at fremme studerendes tegn på læring og give viden om udvikling af undervisning.
Med den ny læreruddannelse 2023 er det vedtaget, at lærerstuderende blandt andet skal tilbydes mere feedback i uddannelsen. Feedback på videregående uddannelser skal ikke tolkes i snæver betydning som envejsfeedback fra underviser til studerende, men også som peerfeedback. Dette kapitel præsenterer en tilgang til peerfeedback, der har til hensigt at udvikle studerendes feedbackkompetencer. Feedbackkompetence beskrives som studerendes evner til at give såvel som at modtage feedback. I kapitlet præsenteres en peerfeedback-struktur, der gennem studerendes aktive deltagelse i feedbackprocesser skal fremme lærerstuderendes feedbackkompetence. Kapitlet udfolder derfor her feedbackkompetence ved disse to afgørende elementer, nemlig ”at give” og ”at modtage” feedback.
Med den ny læreruddannelse 2023 er det vedtaget, at lærerstuderende blandt andet skal tilbydes mere feedback i uddannelsen. Feedback på videregående uddannelser skal ikke tolkes i snæver betydning som envejsfeedback fra underviser til studerende, men også som peerfeedback. Dette kapitel præsenterer en tilgang til peerfeedback, der har til hensigt at udvikle studerendes feedbackkompetencer. Feedbackkompetence beskrives som studerendes evner til at give såvel som at modtage feedback. I kapitlet præsenteres en peerfeedback-struktur, der gennem studerendes aktive deltagelse i feedbackprocesser skal fremme lærerstuderendes feedbackkompetence. Kapitlet udfolder derfor her feedbackkompetence ved disse to afgørende elementer, nemlig ”at give” og ”at modtage” feedback.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Feedback i læreruddannelsen |
Redaktører | Kirsten Kofod Hyldahl, Preben Olund Kierkegaard, Bent Sortkær |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Frederikshavn |
Forlag | Dafolo |
Publikationsdato | 2024 |
Sider | 111-133 |
Kapitel | 6 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7234-302-0 |
Status | Udgivet - 2024 |
Emneord
- kompetencer
- Feedback
- Læreruddannelse
- Dialogisk feedback