Sundhedsfremme: fra politiske intentioner til didaktisk praksis i folkeskolen

Lone Lindegard Nordin, Katrine Dahl Madsen, Venka Simovska

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiFormidling

Abstract

Dette kapitel sætter fokus på forholdet mellem politikker, anbefalinger og retningslinjer indenfor sundhedsfremme og den pædagogisk-didaktiske praksis i folkeskolen. En antagelse er, at noget altid mistes, og noget altid tilføjes i 'oversættelsen' fra politik til praksis. Derfor er det interessant at belyse implementeringsprocessen, og hvad der giver mening i de særlige lokale sammenhænge. Kapitlet skitserer først en række udvalgte internationale og nationale dokumenter, og diskuterer hvordan disse er med til at sætte rammerne for arbejdet med sundhedsfremme i folkeskolen. Derefter sættes der fokus på nogle af de udfordringer og perspektiver, der tegner sig i forhold til lærernes og kommunernes arbejde med sundhedsfremme i folkeskolen.
OriginalsprogDansk
TitelSundhedspædagogik og sundhedsfremme i dagtilbud og skole : praktisk guide til en helhedsorienteret indsats
Antal sider9
ForlagDafolo
Publikationsdato2015
Sider173-181
ISBN (Trykt)978-87-7281-917-4
StatusUdgivet - 2015
Udgivet eksterntJa

Emneord

  • Didaktik
  • Sundhedspædagogik
  • Tværfaglighed
  • Uddannelsespolitik
  • Folkeskole
  • Early childhood
  • Grundskole
  • Dagtilbud

Citationsformater