Sygeplejeundervisernes vilkår for at møde de "nye" sygeplejestuderende i professionshøjskole regi.

Helle Wendner Vedsegaard, Dorte Eldrup Samson, Marianne Krogsgaard Pedersen, Lisbeth Vinberg Engel

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskning

Abstract

Udfordringerne består i disse år i at rekruttere og fastholde sygeplejestuderende. Hensigten med denne komparative forløbsundersøgelse af omsorg under forandring er at beskrive, hvordan de sygeplejestuderendes livshistoriske omsorgsforudsætninger håndteres i mødet med sygeplejerskeuddannelsen samt at undersøge det sygeplejefaglige indhold i undervisningen over en 15-årig periode.
Resultaterne antyder, at der må udvikles nye formidlingsmåder og faglige tiltag, der fremmer en handlingsrettet og andre-orienteret fagidentitet i sygeplejerskeuddannelsen. Det forudsætter nye tilgange til at forstå, hvordan sygeplejeidentitet dannes i sociale forhandlingsrum imellem erfaringsbaserede kundskabsformer og professionaliserede abstrakte vidensformer med det for øje at etablere et fagligt funderet relationsforhold mellem patient og sygeplejerske.
OriginalsprogDansk
TidsskriftUddannelsesnyt
Vol/bind20. årgang
Udgave nummer2
Sider (fra-til)8-13
Antal sider6
ISSN1602-0162
StatusUdgivet - 1 jun. 2009

Emneord

  • sygeplejeundervisning
  • sygeplejerskeuddannelsen
  • omsorg

Citationsformater