Teknologiforståelse – En sammenhængende faglighed? En beskrivende analyse af 110 undervisningsforløb

Marie Falkesgaard Slot, Roland Hachmann, Mikkel Hjorth, Malte von Sehested

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen undersøger med udgangspunkt i 110 prototypeforløb fra det igangværende Forsøg med teknologiforståelse (BUVM 2018-2021) om der er udviklet en sammenhængende faglighed i projektet og identificerer herunder sammenhænge og brudflader mellem fire kompetenceområder i teknologiforståelse som et selvstændigt fag og som integreret i eksisterende skolefag. Undersøgelsen er baseret på systematiske optællinger af blandt andet didaktiske kategorier, der er knyttet til 110 prototypeforløb produceret af faglige udviklere. Dokumentstudiets tre hovedkonklusioner er 1) at det er vanskeligt at skabe en genkendelig og relevant ny faglighed i eksisterende fag, som er stærk nok til, at der kan udvikles et fagsprog og subsidiært en integreret fagdidaktik 2) at der med prototyperne er skabt grobund for sammenhænge mellem de fire kompetenceområder i det nye fag, men at udvælgelsen af indhold, som kan føre til almen dannelse ikke er udviklet hverken i faget eller i eksisterende fag 3) at det nye fag og faglighed ikke kan udpeges som et STEM-fag, men at vi nærmere ser konjunkturerne af et multidisciplinært fag, som har naturvidenskabsfaglige, samfundsfaglige og humanistiske elementer i sig, men som endnu ikke har fundet de centrale grundskolefaglige tilgange til især det computationelle fagområde.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer10
Sider (fra-til)295-322
Antal sider28
ISSN2445-6810
StatusUdgivet - dec. 2021

Citationsformater