Abstract
Teknologiforståelse i dansk er en inspirationsbog til alle, der interesserer sig for danskundervisning og teknologiforståelse i grundskolen.
Første del af bogen indeholder en rammesætning af fagmødet samt en ny fagdidaktisk ramme kaldet laboratoriedidaktik. Anden del indeholder fem laboratorier, der er konkrete bud på, hvordan man kan undervise i teknologiforståelse som en naturlig del af danskfaget med direkte kobling til danskfagets kompetenceområder i folkeskolen.
Laboratorierne er:
● Kommunikation og sociale medier
● Tegn og data
● Chatbotter og pragmatik
● Tænd for teksterne
● Spil teksterne
Laboratorierne er tilrettelagt, så de kan gennemføres i undervisningen på læreruddannelsen og i efter- og videreuddannelsesregi, og de indeholder et dobbeltdidaktisk perspektiv på, hvordan laboratorierne kan udmøntes i skolen. I et undersøgende møde mellem teknologier, tekster og materialer arbejder deltagerne både som analytiske modtagere og æstetisk skabende tekstproducenter. Laboratorierne veksler mellem det fordomsfri og legende og det kritisk undersøgende.
Bogens formål er at konkretisere et fagmøde mellem teknologiforståelse og dansk, med det sigte at give elever mod på og lyst til at være kritiske brugere og medskabere af en digitaliseret verden.
Første del af bogen indeholder en rammesætning af fagmødet samt en ny fagdidaktisk ramme kaldet laboratoriedidaktik. Anden del indeholder fem laboratorier, der er konkrete bud på, hvordan man kan undervise i teknologiforståelse som en naturlig del af danskfaget med direkte kobling til danskfagets kompetenceområder i folkeskolen.
Laboratorierne er:
● Kommunikation og sociale medier
● Tegn og data
● Chatbotter og pragmatik
● Tænd for teksterne
● Spil teksterne
Laboratorierne er tilrettelagt, så de kan gennemføres i undervisningen på læreruddannelsen og i efter- og videreuddannelsesregi, og de indeholder et dobbeltdidaktisk perspektiv på, hvordan laboratorierne kan udmøntes i skolen. I et undersøgende møde mellem teknologier, tekster og materialer arbejder deltagerne både som analytiske modtagere og æstetisk skabende tekstproducenter. Laboratorierne veksler mellem det fordomsfri og legende og det kritisk undersøgende.
Bogens formål er at konkretisere et fagmøde mellem teknologiforståelse og dansk, med det sigte at give elever mod på og lyst til at være kritiske brugere og medskabere af en digitaliseret verden.
Originalsprog | Dansk |
---|
Udgivelsessted | Kbh. |
---|---|
Forlag | Hans Reitzels Forlag |
Antal sider | 238 |
ISBN (Trykt) | 9788702410785 |
Status | Udgivet - 1 aug. 2024 |
Emneord
- undervisningsteknologi
- ..
- Uddannelse, professioner og erhverv
- ..
- Æstetik, design og medier
- ..
- Medier, kommunikation og sprog
- ..
- Skoler, fag og institutioner
- ..