Teknologiforstyrrelser i læreruddannelsens danskfag: på vej med danskfaglige teknologiforståelser i læreruddannelse

Marie Falkesgaard Slot, Hanne Fie Rasmussen, Thomas Kjærgaard

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Denne artikel bidrager med ny forskning inden for teknologiforståelse i læreruddannelsens danskfag. I fokus er perspektiver på hvordan teknologi- og materialitetsforståelser gennem danskunderviseres handlinger, overvejelser og erkendelser både bliver forstyrret men også former dansk. Artiklen tager afsæt i empiri fra projektet Kompetenceløft for teknologiforståelse på Læreruddannelsen. Undersøgelsens resultat er at nye former for danskfaglig teknologiforståelse opstår når digitale teknologier bringes sammen med undervisernes erfaringer med læreruddannelsens danskfag. Undersøgelsen viser dog også, at danskunderviserne ikke udelukkende oplever forstyrrelserne som produktive, eller som bidragende udvidelser af læreruddannelsens danskfag.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind16
Udgave nummer28
Sider (fra-til)1-14
Antal sider14
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - 10 aug. 2023

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • Teknologiforståelse
  • Kompetenceudvikling
  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Læreruddannelse
  • Dansk
  • Teknologiforståelse

Citationsformater