The Role of Algebraic Models and Theory in Danish Lower Secondary School

Bidragets oversatte titel: Algebraiske modeller og teoris rolle i dansk skole

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportKonferenceartikel i proceeding

Abstract

Artiklen beskæftiger sig med den eksterne didaktiske transposition af algebra i dansk skolekontekst. Den praxeologiske teori og konstruktionen af en praxeologisk referencemodel gør det muligt at analysere, hvilke elementære algebra-praxeologier der undervises i i den danske folkeskole i henhold til læseplan, lærebogsmateriale og den skriftlige eksamen efter 9. klasse. For at eksemplificere det sæt af betingelser og begrænsninger, der påvirker den algebraiske modellerings rolle og niveauet af teori, anvendes »algebramodeller i geometri« som case.
Bidragets oversatte titelAlgebraiske modeller og teoris rolle i dansk skole
OriginalsprogEngelsk
TitelTrends in Mathematics : Proceedings of the 7th International Conference on the Anthropological Theory of the Didactic (CITAD7)
Antal sider6
ForlagSpringer Nature
Publikationsdatojul. 2024
Sider663-668
ISBN (Elektronisk)978-3-031-55939-6
DOI
StatusUdgivet - jul. 2024
NavnTrends in Mathematics
Nummer16
ISSN2297-0215

Emneord

  • matematik
  • Algebra
  • Teori
  • folkeskolen

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Algebraiske modeller og teoris rolle i dansk skole'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.

Citationsformater