Abstract
Denne artikel præsenterer udvalgte resultater fra et nordisk komparativt forskningsprojekt, Tidlig literacy i pædagoguddannelsen og i praksis (2017-2020), som har undersøgt de nationale retningslinjer samt pædagogstuderendes oplevede læringsudbytte af undervisningen på pædagoguddannelsen i forhold til tidlig literacy i Danmark, Norge og Sverige. I artiklen anvendes udelukkende
data fra første del af projektet, hvor kun Norge og Danmark deltog. Resultaterne viser signifikante forskelle mellem den danske og den norske pædagoguddannelse på tidlig literacyområdet samt en diskrepans mellem, hvad de studerende møder i forhold til tidlig literacy i hhv. uddannelsen og i praksis.
data fra første del af projektet, hvor kun Norge og Danmark deltog. Resultaterne viser signifikante forskelle mellem den danske og den norske pædagoguddannelse på tidlig literacyområdet samt en diskrepans mellem, hvad de studerende møder i forhold til tidlig literacy i hhv. uddannelsen og i praksis.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Viden om Literacy |
Vol/bind | 2020 |
Udgave nummer | 28 |
Sider (fra-til) | 64-73 |
Antal sider | 10 |
ISSN | 2246-6517 |
Status | Udgivet - 2 nov. 2020 |
Emneord
- Uddannelse, professioner og erhverv
- pædagoguddannelse
- Børn og unge
- dagtilbudspædagogik
- Tidlig literacy
- Medier, kommunikation og sprog