Tidlig literacy på pædagoguddannelsen - et underskud af viden?

Ida Kornerup, Bente Reimann Jensen, Sharmila Maria Holmstrøm Juhlin, Vibeke Schrøder, Liv Gjems, Bente Vatne

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelFormidling

1863 Downloads (Pure)

Abstract

Denne artikel præsenterer udvalgte resultater fra et nordisk komparativt forskningsprojekt, Tidlig literacy i pædagoguddannelsen og i praksis (2017-2020), som har undersøgt de nationale retningslinjer samt pædagogstuderendes oplevede læringsudbytte af undervisningen på pædagoguddannelsen i forhold til tidlig literacy i Danmark, Norge og Sverige. I artiklen anvendes udelukkende
data fra første del af projektet, hvor kun Norge og Danmark deltog. Resultaterne viser signifikante forskelle mellem den danske og den norske pædagoguddannelse på tidlig literacyområdet samt en diskrepans mellem, hvad de studerende møder i forhold til tidlig literacy i hhv. uddannelsen og i praksis.
OriginalsprogDansk
TidsskriftViden om Literacy
Vol/bind2020
Udgave nummer28
Sider (fra-til)64-73
Antal sider10
ISSN2246-6517
StatusUdgivet - 2 nov. 2020

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • pædagoguddannelse
  • Børn og unge
  • dagtilbudspædagogik
  • Tidlig literacy
  • Medier, kommunikation og sprog

Citationsformater