Abstract
I kapitlet sætter vi fokus på de muligheder og udfordringer, som en tidligere fremmedsprogsundervisning giver for elever og sproglærere i folkeskolen, idet såvel første som andet sprogfag nu er obligatoriske. Hvad siger international og national forskning om den tidligere sprogstart: Hvilke begrundelser findes der for den tidligere fremmedsprogsundervisning? Hvordan skal/kan det gøres? Vi søger didaktiske anvisninger til planlægning, gennemførelse og evaluering af en læringsmålstyret undervisning med afsæt i en kommunikativ-funktionel tilgang til sproglæring og sprogbrug.
I kapitlet opsummeres internationale og nationale forsknings- og evalueringsprojekter om den tidligere sprogstart. Med udgangspunkt i centrale praksisanbefalinger, der formuleres i den internationale forskning om den tidligere sprogstart, uddybes syv væsentlige tematikker, der går på tværs af sprogene engelsk, fransk og tysk: 1. læringsmålstyret undervisning, 2. progressionstanken, 3. læringsstrategier, 4. emner, der er meningsfulde i den tidligere sprogstart, 5. fokus på form/literacy, 6. barnets centrale veje til læring og 7. pluralistiske tilgange til sprog og kultur.
I kapitlet opsummeres internationale og nationale forsknings- og evalueringsprojekter om den tidligere sprogstart. Med udgangspunkt i centrale praksisanbefalinger, der formuleres i den internationale forskning om den tidligere sprogstart, uddybes syv væsentlige tematikker, der går på tværs af sprogene engelsk, fransk og tysk: 1. læringsmålstyret undervisning, 2. progressionstanken, 3. læringsstrategier, 4. emner, der er meningsfulde i den tidligere sprogstart, 5. fokus på form/literacy, 6. barnets centrale veje til læring og 7. pluralistiske tilgange til sprog og kultur.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Sprogfag i forandring – pædagogik og praksis |
Redaktører | Annette Søndergaard Gregersen |
Antal sider | 30 |
Udgivelsessted | Frederiksberg |
Forlag | Samfundslitteratur |
Publikationsdato | 2015 |
Udgave | 2. |
Sider | 247-284 |
ISBN (Trykt) | 978-87-593-2066-2 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- sprogtilegnelse
- Tidligere sprogstart
- praksisanbefalinger
- flersprogethedsdidaktik
- læringsmålstyret undervisning
- progression
- læringsstrategier
- fokus på form