Abstract
Artiklens fokus er, at undervisning i køn på sygeplejerskeuddannelsen må inkludere hankøn, hunkøn og transkøn interkøn (medfødte variationer i kønskarakteristika). Variationer i kønskarakteristika er et biologisk fænomen, og der estimeres, at ca. 1,1 % lever med disse. Formålet med artiklen er bygge bro mellem den eksisterende forskning om det at leve med variationer i kønskarakteristika og undervisning på sygeplejerskeuddannelsen. Artiklen kommer rundt om 4 temaer; 1)terminologi, 2)eksempler på variationer i kønskarakteristika 3)behandling og 4)udfordringer i livet med variationer i kønskarakteristika. Endelig afsluttes artiklen med en diskussion af, hvordan undervisere i praksis kan inkludere perspektiver på variationer i kønskarakteristika i undervisningen
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Uddannelsesnyt |
Vol/bind | 35 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 9-15 |
ISSN | 1602-0162 |
Status | Udgivet - 4 jul. 2024 |
Emneord
- Sundhed, ernæring og livskvalitet
- intetkøn
- variationer i kønskarakteristika
- biologisk køn
- minoritetsstress