Transformativ undervisning i skole-havhaver: mod en bæredygtig didaktik?

Mikkel Stovgaard, Karen Wistoft

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Artiklen diskuterer, hvordan vi didaktisk kan forholde os til den problemstilling, der består i, at danske elever har relativ stor viden om miljø- og klimaudfordringer, men at de i begrænset omfang omsætter denne viden til aktiv deltagelse eller andre former for interaktion med verden omkring dem. Med undervisningstilbuddet Haven i havet som case sættes fokus på potentialerne i en transformativ og transdisciplinær undervisning ude i ti danske skole-havhaver. Artiklen drøfter, med afsæt i fagintegrationsniveauer, den udfordring og didaktiske opgave, der ligger i at balancere mellem de fagdidaktiske traditioner og håndteringen af kompleksitet med blik for at skabe grundlag for både kritisk reflekterende og aktivt engagerede elever. Idet undervisningsprogrammet ’Haven i havet’ har et stærkt ideologisk og normativt fundament, diskuterer artiklen til slut, hvilken rolle etik, moral og moralisering har – og bør have – i uddannelse for bæredygtig udvikling.
OriginalsprogDansk
TidsskriftSammenlignende Fagdidaktik
Vol/bind2025
Udgave nummer8
Sider (fra-til)135-152
Antal sider13
DOI
StatusUdgivet - 2025

Emneord

  • Læring, pædagogik og undervisning
  • transformativ undervisning
  • tværfaglighed
  • Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
  • UBU
  • fagdidaktik
  • moralisering

Citationsformater