Abstract
Artiklen diskuterer, hvordan vi didaktisk kan forholde os til den problemstilling, der består i, at danske elever har relativ stor viden om miljø- og klimaudfordringer, men at de i begrænset omfang omsætter denne viden til aktiv deltagelse eller andre former for interaktion med verden omkring dem. Med undervisningstilbuddet Haven i havet som case sættes fokus på potentialerne i en transformativ og transdisciplinær undervisning ude i ti danske skole-havhaver. Artiklen drøfter, med afsæt i fagintegrationsniveauer, den udfordring og didaktiske opgave, der ligger i at balancere mellem de fagdidaktiske traditioner og håndteringen af kompleksitet med blik for at skabe grundlag for både kritisk reflekterende og aktivt engagerede elever. Idet undervisningsprogrammet ’Haven i havet’ har et stærkt ideologisk og normativt fundament, diskuterer artiklen til slut, hvilken rolle etik, moral og moralisering har – og bør have – i uddannelse for bæredygtig udvikling.
| Originalsprog | Dansk |
|---|---|
| Tidsskrift | Sammenlignende Fagdidaktik |
| Vol/bind | 2025 |
| Udgave nummer | 8 |
| Sider (fra-til) | 135-152 |
| Antal sider | 13 |
| DOI | |
| Status | Udgivet - 2025 |
Emneord
- Læring, pædagogik og undervisning
- transformativ undervisning
- tværfaglighed
- Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
- UBU
- fagdidaktik
- moralisering