Udfordringer i lærerjobbet: Mellem kærlighed og frustration

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftsartikelForskningpeer review

Abstract

Der tages udgangspunkt i tre rapporter, der viser, at der er et sammenstød mellem den måde, som lærerne ønsker at være lærere på og skolens organisatoriske og politiske rammer. Både erfarne og nyuddannede lærere oplever, at rammerne modarbejder deres daglige arbejde, så der ikke længere er tid til kerneopgaven: samværet med eleverne og den gode undervisning. I stedet resulterer den manglende tid i moralsk stress, mistet arbejdsglæde, oplevelse af meningsløshed og en følelse af at svigte eleverne
OriginalsprogDansk
TidsskriftUnge Pædagoger
Vol/bind2019
Udgave nummer2
Sider (fra-til)39-46
ISSN0106-5386
StatusUdgivet - maj 2019

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv
  • Lærere
  • Lærerstuderende
  • Folkeskolen
  • Fastholdelse
  • Motivation

Citationsformater