Udforskning af ergoterapeutstuderendes skabelse af professionsidentitet gennem klinisk praksis

Christina Jessen-Winge, Kim Lee, Kathrine Skovdal Pallesen

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftAbstraktForskningpeer review

Abstract

Baggrund
Sundhedssektorens reorganisering og fremtidig opgavefordeling drøftes aktuelt. En stærk professionsidentitet understøtter, at ergoterapeuter kan bevare og arbejde ud fra professionens kerne selvom rammer og vilkår for professionsudøvelsen ændres. Ergoterapeutuddannelsen er afgørende for at forberede kommende ergoterapeuter til praksis. Vi undersøger, hvordan uddannelserne og de kliniske undervisningssteder, er med til at skabe en stærk professionsidentitet og tydelig forståelse af ergoterapeuters opgaver. Undersøgelsen anvender begrebet belonging til at forklare, hvordan nogle studerende drager større fordele af deres kliniske uddannelsesforløb ift. ovenstående sammenlignet med andre.
Metode
Studiet er kvalitativt. Gennem begrebet belonging udforsker vi, hvordan professionsidentitet skabes i et dynamisk samspil mellem den studerende og omgivelserne. Undersøgelsen består af tre faser med interviews med studerende samt undervisere fra uddannelserne og kliniske undervisning. Her præsenteres foreløbige resultater fra fase 1, som bygger på interviews med 12 studerende fra 6. og 7. semester fra ergoterapeutuddannelser på tværs af landet.
Resultater
Vores foreløbige resultater indikerer, at de studerendes sociale baggrund spiller en betydelig rolle for skabelsen af deres professionsidentitet og forståelse af faget. Relationen til den kliniske underviser påvirker også disse aspekter. Resultaterne viser desuden, at de studerende stadig ikke har en klar forestilling om, hvad ergoterapi er. Der er i fremtiden brug for, at arbejde systematisk med en skabelse af en professionsidentitet gennem uddannelsen.
Refleksionsspørgsmål
• Hvordan kan uddannelserne og de kliniske undervisningssteder være medvirkende til at skabe stærk professionsidentitet ud fra belonging hos de studerende, så de er rustet til forandringer i rammer og vilkår for professionsudøvelsen?
• Hvordan kan studerende med forskellige læringsforudsætninger støttes i skabelsen af en stærk professionsidentitet?
OriginalsprogDansk
Publikationsdato3 nov. 2024
Antal sider1
StatusUdgivet - 3 nov. 2024
BegivenhedERGO24: En del af løsningen - Vingsted, Bredsten, Danmark
Varighed: 6 nov. 20247 nov. 2024
https://www.etf.dk/Arrangementer/2024/Nov-ERGO24-En-del-af-loesningen-30128

Konference

KonferenceERGO24
LokationVingsted
Land/OmrådeDanmark
ByBredsten
Periode06/11/2407/11/24
Internetadresse

Emneord

  • Uddannelse, professioner og erhverv

Citationsformater