Abstract
Der argumenteres i kapitlet for at have blik for mangfoldigheden på de forskellige sociale arenaer, som børn færdes på således, at der kan arbejdes med en større integration af udsatte børn og minimering af en stigende tendens til individualisering af problemer. Kapitlet retter specifikt opmærksomheden mod en enkelt arena – skolelivet – for at vise, hvad der er på spil for udsatte børn, når de marginaliseres. Ud fra empiriske eksempler af børns interaktion argumenteres det, hvordan skolelivet kan betragtes som en kamp om sociale positioner, og hvordan denne kamp for nogle børn udmønter sig i social såvel som faglig marginalisering.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | Udsatte børn : Et helhedsperspektiv |
Redaktører | Karen-Asta Bo, Jens Guldager, Birgitte Zeeberg |
Antal sider | 36 |
Udgivelsessted | København |
Forlag | Akademisk Forlag |
Publikationsdato | 2015 |
Udgave | 3. udgave |
Sider | 144-179 |
ISBN (Trykt) | 978-87-500-4496-3 |
Status | Udgivet - 2015 |
Emneord
- udsatte børn
- Helhedsperspektiv
- Skoleliv
- Marginaliseringsprocesser
- Sociale arenaer