Abstract
Baggrunden for nærværende afrapportering er et ønske fra Efteruddannelsesudvalget for Tekniske Installationer og Energi (ETIE) om et serviceeftersyn af prøveformerne inden for en række af de AMU-kurser, der udbydes inden for området EL og VVS.
Samtidig er afrapporteringen et udtrykt behov fra både brancher og skoler om udvikling og afprøvning af forskellige afprøvningsformer af generisk karakter, herunder digitale prøveformer, som kan anvendes på tværs af AMU-kurserne. Prøveformer, der kan bidrage til at øge læringsudbytte blandt deltagerne, og samtidig modsvarer de arbejdsformer og –krav, der er indenfor Efteruddannelsesudvalget for Tekniske Installationer og Energi ETIEs brancheområder.
Afrapporteringen bygger på data indsamlet gennem interviews med relevante skoler via kvalitative ledelses- og lærerinterviews, observationer af prøveformerne på en del forskellige typer af AMU-kurser, interview med eksterne censorer, samt gennemførelse af idéseminarer med lærere og ledere om alle elementer omkring prøverne.
Der vil desuden blive udarbejdet en ”Guide for prøveformer i AMU” til distribution blandt AMU-faglærere, hvor der kan findes konkrete erfaringer, eksempler på prøver og generel inspiration.
Tak til lærere og ledere på Den jyske Håndværkerskole, TECH COLLEGE, Ålborg, Syddansk Erhvervsskole og TEC for et formidabelt godt samarbejde i perioden og for meget god inspiration til rapporten og guiden. Også tak til censorer, kursister m.m. for input.
Litteratur / Referencer
Asmussen, Niels: Uddannelse, udvikling og evaluering. Forlaget CUE 1996 og 2000
Atkins, Daniel Ewell, John Seely Brown, and Allen L. Hammond. A review of the open educational resources (OER) movement: Achievements, challenges, and new opportunities. Creative common, 2007. (http://www.hewlett.org/uploads/files/ReviewoftheOERMovement.pdf)
Baldwin, T. T., & Ford, J. K. (1988). Transfer of training: A review and directions for future research. Personnel psychology, 41(1), 63-105.
Bekendtgørelser om lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv. LBK nr. 226 af 04/03/2014 https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=162006
Brinkerhoff, R. O., & Gill, S. J. (1992). Managing the total quality of training. Human Resource Development Quarterly, 3(2), 121-131
Butcher, N. (2015). A basic guide to open educational resources (OER). Commonwealth of Learning, Vancouver and UNESCO.
www.gesci.org/assets/files/12.Sharing%20Knowledge%20Based%20Society%20 Perspectives%20The%20ICT,%20Education%20Development%20Perspective%20 Neil%20Butcher%20and.pdf
Cedefop (2016). Validation and open educational resources (OER). Thematic report for the 2016 update on the European Inventory on Validation. Luxemburg: Publication office. ISBN: 978-92-896-2196-0
Donald, K., & James, D. K. (1994). Evaluating Training Programs: Four Levels. In Berrett-Koehler San Francisco.
Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge.
Hiim, Hilde & Else Hippe (2003): (Translated title: Educational planning for VET teachers. Copenhagen: Gyldendal): Original title: Hiim, H., & Hippe, E. (2003). Undervisningsplanlægning for faglærere. Gyldendal Uddannelse.
Hiim, Hilde & Else Hippe (2005): (Translated title: Didactics for teachers in VET and professions: Copenhagen Gyldendal): Original title: Hiim, H., & Hippe, E. (2005). Didaktik for fag- og professionslærere.
Hiim, Hilde & Else Hippe (2007): (Translated title: Learning through understanding, experience and action. Original title:
Hiim, Hilde & Else Hippe (2007 Læring gennem forståelse erfaring og handling.
Horton, William: E-Learning by Design 2. Edition. Pfeiffer. An imprint of Whiler 2012 as
Jakobsen og Lauvås: Eksamen - eller hvad? Former for summativ evaluering i professionsuddannelser. Samfundslitteratur 2001.
Jolly, B., & Rees, L. H. (Eds.). (1998). Medical education in the millennium. Oxford University Press, USA.
Marton, F., Säljö, R., & Ramsden, P. (1992). Learning to teach in higher education.
Mehrens, W. A. L., & Irvin, J. (1973). Measurement and evaluation in education and psychology, William A. Mehrens and Irvin J. Lehmann (No. LB1051. M43 1991.)
Newble, D., & Cannon, R. (2013). Handbook for teachers in universities and colleges. Routledge.
Skriver; et al. Organisation: 5. udgave 1 oplag 2012. ISBN:978-87-92098-44-3
Thomas, M. (2012). A basic guide to open educational resources. Published in 2011, 2015 by the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7, place de Fontenoy, 75352 Paris 07 SP, France and Commonwealth of Learning, 1055 West Hastings, Suite 1200, Vancouver, British Columbia, Canada, V6E 2E9 © UNESCO and Commonwealth of Learning 2011, 2015 ISBN 978-1-894975-41-4. http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002158/215804e.pdfViskvalitet.dk
http://www.viskvalitet.dk/uvm/web.pages.WebFrontpage?pageId=2
Wahlgrens, B: Transfer mellem uddannelse og arbejde.
Yrkesrelevant, tilpasset og samfunnstjenlig, Hansen, Kari Henriette; Hoel, Torlaug Løkensgard; Haaland, Grete (red.) Bergen 2015
Originalsprog | Dansk |
---|
Forlag | Professionshøjskolen Metropol |
---|---|
Antal sider | 49 |
Status | Udgivet - 2017 |