Abstract
Artiklen bygger på empiri fra et antropologisk feltarbejde blandt unge voksne med psykiske diagnoser, der bor på §107 socialpædagogiske botilbud. Med udgangspunkt i tre feltnoteuddrag der udspiller sig omkring beboermøder og fælles madlavningssituationer, diskuterer artiklen, hvordan det, der umiddelbart kan genkendes som ”uengagerede og ligeglade unge”, også kan forstås som unge, der på forskellige måder forsøger at skabe ståsteder i et rum, hvor de på den ene side er inviteret til demokratisk deltagelse, men på den anden side positioneres i et pædagogisk opdragende rum. I den forbindelse laver artiklen analytiske nedslag i forhold til, hvordan rum for deltagelse, på trods af gode pædagogiske intentioner, kan opleves irrelevante og udenfor rækkevidde, samt hvordan beboerne protesterer imod de pædagogiske krav om udvikling og deltagelse med undvigelser og tavshed.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse |
Vol/bind | 5 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 6-18 |
Antal sider | 13 |
ISSN | 2446-2810 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2021 |
Emneord
- ungdomskultur
- demokrati
- navigationer
- medbestemmelse